Pages

Wednesday, October 17, 2012

NOTA YELLOWSTONE NATIONAL PARK

Ogos 29, 2011


Kami sampai di gate masuk ke Yellowstone National Park waktu tengahari dari Jackson Hole.  Di gate setiap kereta berhenti membayar tiket masuk ke Yellowstone National Park dan Grand Teton National Park.  Tetapi kami tidak dikenakan apa-apa bayaran dan kami menjadi tetamu sebagai warga emas.  Keistimewaan sebagai warga emas kami miliki kad istimewa membolehkan kami masuki semua National Park di Amerika dengan percuma seumur hidup.  Kalau tidak mahal jugalah harga tiket seorang.  Maklumlah sudah pencen nih tahu-tahu sahajalah..


Gate masuk ke Yellowstone Park


Grand Teton National Park dan Yellowstone National Park adalah berjiran.  Ketika kami masuk ke Grand Teton National Park kami masuk melalui Jackson Hole.  Walaupun kami sudah masuk kawasan Yellowstone, kami masih boleh nampak banjaran pergunungan Teton.

Banjaran Gunung Teton dari Yellowstone

Kami dinasihatkan oleh pengawal di gate masuk tadi supaya mematuhi semua arahan dan peraturan semasa berada dalam park untuk keselamatan kami.  Sekiranya menghadapi masaalaah supaya segera memaklumkan ke pihak pengurusan atau pegawai ranger yang sentiasa bertugas dalam kawasan dan kami sudah diberi beberapa risalah penerangan yang menunjukan semua tempat-tempat yang bagus dilawati.  Mereka juga nasihatkan kami supaya berhati-hati ketika berada di park kerana banyak binatang liar seperti moose, elk, bison, serigala, beruang dan lain-lain jenis binatang liar berkeliaran di sekitar.

Pemandangan yang indah di waktu pagi

Pak Long terus sahaja ke hotel tempat penginapan kami selama dua malam.  Pak Long telah membuat tempahan lebih awal sebelum kami bertolak dari rumah lagi memandangkan akan ramai penggunjung ke Yellowstone yang datang waktu itu.  Agak tinggi juga harga bilik hotel.  Hotel lama yang sengaja diuruskan seperti zaman-zaman dahulu.  Tiada penggunaan alat moden seperti TV, hawa dingin/panas dan talipon.  Segala peralatan juga hanya keperluan asas hinggalah dalam bilik mandi menyediakan barangan sabun, syampu dan lain-lain adalah dari bahan keluaran asli.  Yang moden hanya alat membuat kopi dan teh!  Anak kunci bilik pun masih guna anak kunci asli yang besar dan panjang (tiada kunci digital kad).

Perhutanan asli di Yellowstone National Park sangat luas; 96% darinya terletak dalam negeri Wyoming, 3% dalam negeri Montana dan 1% lagi dalam negeri Idaho. Yellowstone mempunyai "geothermal features" atau lebih kurang fahaman dalam bahasa Melayu ialah sifat-sifat kuasa belerang dalam bumi  yang sentiasa mengelegak meledak di bawah tanah yang boleh menyebabkan letupan berapi bila-bila masa sahaja di muka bumi.  Begitu juga perigi-perigi dan kolam-kolam air panas yang besar, airnya sedang mengelegak mendidih rancak hingga percikan air panas muncul di muka bumi dan ia juga meletakkan lebih dari buah 300 geyser yang sedang aktif begitu. Banyak tempat-tempat yang indah alam semulajadi yang dibiar tidak diterokai.  Berbagai jenis binatang liar dan ungas hidup di sini. Pak Long berkata kalaulah Yellowstone meletup habislah seluruh Amerika punah dan tentunya akan mengubah stratur alam dunia khasnya benua Amerika sendiri.   


Lihatlah video ini: 





Geyser yang pertama kami lihat

Yellowstone terbahagi kepada beberapa bahagian termaksuklah Upper Geyser Basin, Midway Geyser Basin, Lower Geyser Basin, Norris Geyser Basin, The Mud Volcanao, Dragon Mouth Spring dan Mammoth Hot Spring dan yang paling Mak Long suka ialah:

Upper Geyser Basin

Beberapa kolam air panas dan lebih dari 150 geyser terbesar dan aktif seperti Castle Geyser, Riverside Geyser terletak berhampiran dengan Firehole River.  Geyser yang paling terkenal termasuklah the "Old Faithful Geyser".  Old Faithful Geyser ialah geyser yang sangat aktif berupaya meluahkan pancutan air panas (199 degree F) setiap 45-92 minut sekali setinggi 135 kaki lebih ke udara selama lebih kurang 4-5 minit dan ia pernah mencatitkan pancutan setinggi 190 kaki tinggi.  Mak Long cuba sertakan video Old Faithful Geyser beberapa kali di sini tetapi tidak berjaya pulak.  Gambar sahajalah......


Old Faithfl Geyser

Midway Geyser Basin



Di sini terdpat beberapa kolam dan air panas yang cantik termasuklah "Excelsior Geyser", "Turquoise Pool" dan "Grand Prismatic Spring".  Grand Prismatic Spring terbesar sekali di Yellowstone and ke tiga terbesar di dunia.  Prismatic Spring sangat indah memperlihatkan berbagai warna terutama apabila sinaran matahari memancar ke atasnya menghasilkan warna pelangi.  Excelsior Geyser juga besar dan dalam.  Ia telah meletup dalam tahunan 1880 mengeluarkan lava panas dan menghasilkan tebing yang tajam dan curam. Selepas itu ia tidak aktif hinggalah pada 14.9.1985 sekali lagi meletup.  Kawah air panas in sentiasa melegak dan mengeluarkan sebanyak 4,000 galon se minit mengalir ke Firehole River. 




Grand Prismatic Spring

Waktu pagi di kawasan ini sangat sejuk di bawah 35 degrees F.  Banyak tempat-tempat yang cantik dan masih asli tanpa diteroka.


Heart Spring Geyser


Yellowstone Lake 

Kami nampak beruang hitam (Black bear) tidur

Sampai di suatu tempat, kami nampak ramai orang berkumpul di tepi jalanraya.  Pak Long pandu kereta pelahan.  Bila kami sampai berhampiran mereka Mak Long tanya seorang lelaki yang paling terdekat sekali:

Mak Long:  What do you see?
Lelaki:       A bear ..sleeping over there ... maam
Mak Long:  Hmmm..... I don't see no bear (sambil mata liar melihat-lihat)..
               Ohhhh BEARRRR!!!!!!!! (tidak sedar Mak Long sebut kuat..ha ha ha)

Mak Long tersipu-sipu lepas tu..tetapi buat der sahajalah he he he sambil tengok bear hitam sedang tidur lena walau pun suasana bising suara orang-orang yang menontonnya.


Kerbau (Bison)

Kerbau liar seperti dalam gambar di atas banyak berkeliaran di merata tempat. Mereka ganas terutama kerbau jantan juga kerbau betina yang baru beranak.



Beberapa tempat ada papan tanda "Continental Divide" tetapi Mak Long tidak dapat peluang hendak melihatnya kerana kena berjalan memanjat tinggi dan jauh dari jalanraya.  Pak Long agak keberatan bila sebut panjat bukit dan jauh.


Elk betina 

Elk jantan

Binatan-binatang bebas di seluruh tempat mahupun di jalanraya atau kawasan hotel.  Mereka tidak takut kepada orang-orang yang melihat mereka.


Yellowstone Waterfalls

Pertrified Wood (Kayu menjadi batu mineral)


Hutan selepas terbakar

Kebakaran semulajadi sering berlaku di hutan dalam kawasan Yellowstone.  Kebakaran seperti ini dibiarkan sahaja bagitu kerana kebakaran akan menjadi sumba asli membersihkan dan menghapuskan tunggul-tunggul pokok dan tumbuhan yang sudah tua serta rapuh. Apabila ini berlaku segala tumbuhan akan tumbuh semula dengan tumbuhaan-tumbuhaan baru... kehidupan berputar lagi.

Dua hari berada di kawasan Yellowstone, jadual kami sungguh padat dan Mak Long rasa berbaloi datang ke sini dari jauh-jauh.  Dari sini juga kami keluar gate ke Montana kemudian masuk semula ke Yellowstone.  Puaslah berjalan hingga tidak perasan terasa penat.  Hanya satu sahaja yang tidak memuaskan ialah hal makanan.  Tidak banyak restauran di sini kalau ada pun harga mahal dan menyediakan makanan yang tidak menyelerakan.  Lain kali kalau hendak datang ke sini tahulah apa yang perlu dibawa.

No comments:

Post a Comment