Pages

Monday, October 22, 2012

NOTA CRAZY HORSE MEMORIAL

September 2, 2011

Dari Deadwood setelah bersarapan dan mengambil bekalan "brown bag" (bag kertas warna coklat mengandungi air bottle, buah dan cupcake) kami meninggalkan bandar Deadwood ke Crazy Horse Memorial.  Memang Mak Long ingin melihat tempat ini setelah membaca satu artikal berkenaannya dulu.  Crazy Horse Memorial terletak di Gunung Thunderhead dalam banjaran pergunungan The Black Hills, South Dakota.  Ia merupakan sebuah gunung batu batan granit diukir pahat kesenian arca merupakan lembaga seorang ketua Red Indian bernama Crazy Horse sedang menunggang kudanya.  Ia juga merupakan arch yang terbesar pernah dikaryakan oleh manusia di dunia ketika ini dan masih lagi dalam kerja pengukirannya oleh keluarga Ziolkowski.  Pembuat arca tersebut ialah seorang ahli arca yang ternama Korczak Ziolkowski.  




Misi mencipta memorial ini ialah:

satu peringatan kehormat kepada adat-resam, tradisi penghidupan orang bangsa Red Indian di Utara Amerika.

  • menyalorkan program pembelajaran dalam kebudayaan menyatu-padu hidup hamoni di antara manusia dan negara.
  • menyediakan museum tempat rujukan khas pembelajaran dalam bidang artifak, kebudayaan, kesenian dan kerja-tangan orang-orang Red Indian di Utara Amerika.


Lekaran Crazy Horse 
dan imej di kanan ialah apabila ia siap diukir



Imej Crazy Horse apabila siap

Sejarah mengujutkan arca Crazy Horse Ketua Red Indian;

Dalam  tahun 1929 Henry Standing Bear seorang ketua puak Lakota telah meluahkan keinginannya membuat satu projek tugu istimewa memperingati Crazy Horse seorang ketua puak Red Indian pada suatu ketika dahulu.  Beliau telah mengutus surat kepada Korczak Ziolkowski mengatakan hasratnya supaya Korczak dapat membantunya menghasilkan projek untuk kaumnya.  Persetujuan disambut baik dan Henry Standing Bear memilih tempat pembuatan arca itu di banjaran gunung Black Hills sebagai tempat suci bagi kaum Lakota.  





Memorial ini ialah projek terbesar keluarga Korczak Ziolkowski dan mereka tidak mengaut keuntungan (non- profit).  Pembiayaannya melalui kutipan bayaran masuk ke kawasan ini, hikmat melihat ukiran lebih dekat di gunung ini serta juga hasil dari penjualan barang-barang cenderamata serta kutipan derma dari beberapa pihak.  Korczak telah menolak sogokan bantuan dari kerajaan pusat berharga USD10 milion sebanyak dua kali.  Menurutnya bantuan kerajaan pusat dikuatiri tidak akan memenuhi misi dirinya sebagai pengukir arca gunung dan tidak akan memberi kebebasan yang luas dalam pembelajaran kebudayaan orang-orang Red Indian khasnya.





Sedikit tentang sejarah hidup Korczak Ziolkowski:
  


The kissing horses hasil ukiran Korczak Ziolkowski

Beliau dilahirkan di Boston dan minatnya dalam seni arca menjadikan beliau seorang yang dihormati dalam kemahiran dan kebolehannya dalam bidang kesenian arca.  Beliau pernah menyumbangkan tenaga kerjanya ketika di Mount Rushmore dimulakan.  Pada June 3, 1948 berbekalkan hanya tukul "sledge hammer", alat gerudi (single-jack drill bit) dan sekotak dinamit (dynamite) beliau memulakan ciptaannya berukuran 563 x 641 kaki arch (sculpture) seorang Red Indian memancu di atas seekor kuda perang.  Ciptaan ini dipanggil Crazy Horse Memorial.  Korczak Ziolkowski menghabiskan hingga ke akhir hayatnya selama tiga puluh enam tahun mengabdikan dirinya kepada ciptaannya.  Sepanjang kerjanya telah beberapa kali hampir-hampir meragut nyawa ketika mengebom memecahkan batu batan seberat 7,400,00 ton.  Korczak mati dalam tahun 1982 meninggalkan kerja-kerja arch yang belum siap kepada isterinya Ruth dan sepuluh orang anak lelaki dan perempuan mereka.  Sebelum kematiannya dia menyediakan tiga buah buku menunjukkan pelan dan ukuran model supaya mereka meneruskan dan menamatkan karianya.

Ukiran berbentuk berbagai binatang dan burung 
di pintu kawasan



NOTA:

Perpatah Melayu berkata.....  gajah mati meninggalkan tulang;  harimau mati meninggalkan belang sedang manusia pula bila mati meninggalkan nama....

No comments:

Post a Comment