Pages

Monday, October 8, 2012

NOTA SENAMAN BERJALAN KAKI

Hmmmm...... pagi ini sejuk, malam tadi Mak Long tidak pasang pemanas.  Mak Long belajar dari Pak Long kalau hendak nyanyak tidur biarkan suhu sejuk dan selimut tebal-tebal.  Mak Long cuba..benar juga ye!  Waktu subuh bangun pagi-pagi ...whoaaa sejuknya, beku rasa kaki pijak lantai walaupun berpermaidani.  Kena pasang pemanas hari ini.  Semalam pun sejuk tetapi tidak pasang pemanas.  Tidak tahu apa hendak dibuat dahulu hari ini, tidak nampak ada kerja tetapi sebenarnya melambak kerja yang perlu dibuat dalam rumah; di luar rumah jangan cakaplah macam-macam boleh buat cuma hendak tidak hendak sahaja.

Petama sekali hari ini Mak Long check email dan tunggu Pak Long talipon, sambil itu sarapan minum jus carot campur apple dan tomato dulu kemudian milo panas dengan dua keping roti bakar selet cheese perisa straberry.  Mak Long mulakan berjalan kaki keliling kawasan tempat tinggal kami turun bukit naik bukit sambil musik di telinga.  Badan pun mula berasa panas setelah berjalan beberapa jauh.  Mak Long jumpa seorang wanita juga berjalan kaki macam Mak Long.  Ramah juga orangnya menyapa Mak Long dengan mesera. Dalam hati Mak Long berkata..wahdoohai.. siap dia pakai jaket tebal, selendang tebal membalut leher dan bertopi macam hendak main ski di atas salji.  Mesti dia berasa sejuk sangat dan mempunyai tanggungjawab kesihatan diri yang tinggi.  

Tidak berapa lama kemudian sebuah kereta polis lalu perlahan-lahan melalui setiap jalan kecil di kiri kanan jalan besar.  Dia berhenti dan bercakap dengan seseorang di sebuah rumah.  Ketika ini Mak Long sudah mula berjalan hala pulang ke rumah.  Ketika kereta polis itu hampir dengan Mak Long dia lagi pelahan bawak kereta dan berhenti sebelah Mak Long.  Berderau darah!  

Polis       :   Hi there, are you alright?

Mak Long:   Hello, Yes..thank you.

Polis       :  Have you seen a silver color car..the driver with 3 women earlier?

Mak Long:  No.  Why..are they dangerous?

Polis       :  Well...we don't know yet.  But they are acting suspicious.  
                The driver dropped one woman and she walked into the wood.  
                After a while the driver came back picked her up....

Mak Long:  I'll keep my eyes open for them.

Polis       :  Good.. and be careful

Polis itu pun berlalu dan masuk lagi ke jalan-jalan kecil dan berhenti bila ada pokok-pokok yang tebal dan semak.  Mak Long jalan lagi laju supaya cepat sampai rumah, teringat tadi nak keluar tidak kunci pintu....manalah tahu nasib kurang baik?  Sampai rumah cepat-cepat kunci pintu dan teruskan kerja lain hari ini.


Dengar lagu ni dari The Gap Band






No comments:

Post a Comment