Pages

Thursday, August 23, 2012

NOTA SARANG SEMUT

Mike sahabat karib kami tengah rajin membersihkan bangunan garage mereka. Orang putih Amerika suka memiliki garage besar-besar.  Lagi besar garage itu lebih baik.  Setengah garage mereka tersusun kemas, rapi dan bersih.  Setengah garage mereka pula.....haiyaaaa hendak lalu dengan mengiringkan badan pun tidak boleh lulus.  Garage rumah kami boleh muat dua buah kereta dan sebuah motorcycle besar tambah perkakas-perkakas pertukangan seperti tukul besi, jack dan lain-lain.  Itu pun suami cakap tidak cukup besar lagi!  Terokkan perangai orang putih nih..........!  

Hari itu Mike sibuk  punggah keluar semua barang-barang dari garage termasuk kereta, truck, motorcycle dan benda-benda lain. Dia guna "blower" (alat peniup kuasa tinggi) meniup bersih habuk, sampah dan sebagainya.  Kalau hendak tahu si Mike ini sombong bodoh orangnya.  Mata dia rabun teruk tetapi tetapi terlalu sombong tidak mahu pakai cermin mata.. Cermin mata ada! Tangan sibuk berkerja dengan blower tetapi mata entah ke mana...hingga di satu sudut garage baru dia perasan ada busut tinggi....sarang semut merah!!  Belum sempat corong blower dialih  hala lain sarang semut sudah melayang berterbangan seluruh garage termasuk dia-dia sekali diselaputi semut dan sarang...  Terjengkit-jengkit macam orang sewel tidak sedar diri tepis kiri dan kanan hendak mengelak dari gigitan semut merah.  Semut merah ini kalau dapat mengetip kita..mati mahu demam sakitnya.  Terkangkang-kangkang Mike menahan sakit sambil kelam kabut berlari masuk ke rumah.  Di rumah Elaine isterinya selamba jer cakap..."hey!  Mike you have ants all over your shirt!". "Dam it woman!!!  I have been eaten alive by ants!"





Moral nota ini ialah supaya berhati-hati membuat sesuatu kerja.  Kalau kita memerlukan sesuatu untuk kemudahan diri baik dari segi kesihatan atau sebagai perlulah digunakan terutama untuk keselamatan.







No comments:

Post a Comment