Pages

Friday, August 24, 2012

NOTA GARAGE SALE

Garage sale juga dipanggil yard sale, moving sale, rummage sale dan banyak lagi panggilan yang dinamakan.  Garage sale adalah jualan barang-barang baru dan lama yang tidak diperlukan lagi oleh tuan rumah atau sahaja untuk mencari wang lebih.  Barang-barang yang dijual kebanyakan dan lazimnya seperti pakaian, buku, alat-alat dapur atau rumah dan lain-lain lagi.  Tempat untuk jualan biasanya di halaman rumah, dalam garage, dan di jalan/lorong masuk perkarang rumah masing-masing.  Garage sale tidak perlu lesen jualan dan jualan tidak ada cukai jualan. Tarikh dan masa biasanya dilakukan pada hujung minggu sebelah pagi hingga tengahari sebelum cuaca panas terik.  Barang-barang yang hendak dijual akan dipamirkan atau ada juga yang main lambak begitu sahaja berserta dengan tag harga, ada juga malas hendak letak tag harga.  Mereka yang hendak mengadakan garage sale akan meletakkan papan tanda di tempat-tempat  pasaraya, tepi jalan atau di mana sahaja yang difikirkan orang ramai yang lalu lalang boleh nampak papan tanda tersebut.  

Mak Long suka pergi ke garage sale hanya untuk melihat-lihat kalau ada barang-barang murah yang kami perlu.  Kadang-kadang terlalu murah macam dapat barang percuma.  Penjual kadang kala memang tidak perlu dan tidak hendak lagi.  Pendapat Mak Long garage sale adalah satu aktiviti baik sekiranya tidak perlu lagi barang-barang yang ada dan tidak perlu simpan lama-lama dan menyemakan sahaja.  Di Amerika garage sale menjadi satu tradisi pula.  Orang Malaysia kebanyakan tidak suka beli atau guna barang-barang yang sudah diguna.  Kadang-kadang diberi percuma pun tidak mahu menerima!  "Barang dah lebih baru nak bagi orang.."  Sikap yang sangat merugikan.

Semasa kami tinggal di Freeport, Texas boleh dikatakan tiap-tiap minggu Mak Long dan dua orang sahabat kami pergi garage sale.  Kami mulakan awal pagi sebaik sahaja selepas Mak Long tunaikan solat Subuh.  Kami jadi "early birds" dan akan pergi tidak kira musim.  Kadang-kadang Mak Long dapat beberapa pasang jeans berjenama baik dengan harga USD1 sehelai sahaja.  Masih baru dan ada juga yang belum dipakai lagi.  Murah Kan!

Moral dari nota ini ialah seperti kata-kata ini:  
SOMEONE'S TRASH IS SOMEONE ELSE'S TREASURE




Gambar Garage Sale



No comments:

Post a Comment