Pages

Sunday, January 13, 2013

Nota Saguaro Cactus Di Arizona

Assalamualaikum....


Dari Sedona kami meneruskan perjalanan menghala Phoenix (Fee-niks) iailtu sebuah bandaraya terbesar dan ibu negeri Arizona.  Phoenix juga dikenali sebagai "Valley of the Sun" kerana cuacanya terlalu panas di musim panas.  Tetapi berkurangan panasnya di musim sejuk.  Dalam musim panas suhu tempat ini sering mencecah melebihi dari 110-122 degree F (43-50C) hampir menyerupai cuaca panas di padang pasir di Saudi Arabia.  



Isi minyak penuh-penuh

Pada hari kami sampai di sini sudah masuk bulan June, jadi panasnya amat terasa bahang membakar.  Kami keletihan ditambah pula terasa dahaga yang teramat sangat... kering tekak!  Sampai tertidur Mak Long duduk di belakang.  Toeinggggg!!....topi keledar Mak Long terantuk dengan topi keledar Pak Long.  "Hey!! Are you sleeping?"  jerkah Pak Long. 

Hari pun sudah petang tidak pasti pukul berapa, tetapi matahari masih lagi memancar dengan panasnya.  Pak Long berhenti di sebuah station minyak.... Mak Long cepat-cepat turun dari motorsikal lalu duduk sambil meluruskan kedua-dua kaki di tempat redup di kaki lima bangunan yang ada pokok kurus sebelahnya.... Phewww panasnya..., sambil sapu air ke muka dan kipas-kipas macam nyonya dekat kedai kerenting rambut di Muar.  Pak Long isi minyak dan terus pergi ke dalam.  Tidak lama kemudian beliau keluar semula membawa dua botol coke sejuk sambil menghulur sebotol kepada Mak Long.  Bismilla hirahman nirrahimm ...... Amboiiii !!!!!  Sedapnya rasa coke itu, rasanya itulah coke yang paling sedap sekali pernah Mak Long minum!  Pak Long ketawakan melihat gelagat lucu Mak Long..  Mak Long tidak suka minum coke tetapi pada hari itu oleh kerana kehausan minum jugalah. Kami bermalam sahaja di Phoenix malam itu.  Yang paling seronok sekali kami terjumpa sebuah restauran anak baba dari Melaka.  Nama restauran itu pun mengikut nama negerinya iaitu Sri Melaka.  Macam-macam jenis masakan Melayu ada.  Air batu cendol pun adalah....... Jangan tanyalah kalau Mak Long minta minuman itu atau tidak!


Cactus Saguaro (se-waroo)

Esoknya pagi-pagi lagi kami sudah bersedia untuk meneruskan perjalanan ke Saguaro (se-waroo) National Park di sebelah timur Tucson.  Matahari sudah pun bahang panasnya walaupun di awal pagi.  Kami membawa beberapa bekalan air botol bersama untuk melepaskan dahaga bila perlu.  Tambahan cuaca panas terik memerlukan minum air lebih supaya tidak menjejaskan kesihatan.  


Cactus Saguaro di Tucson

Saguaro National Park dinamakan sempena dengan nama sejenis cactus yang tidak asing lagi unik dan terkenal iaitu  Cactus Saguaro.  Saguaro National Park terbahagi kepada dua bahagian iaitu sebelah timur The Rincon Mountain District dan sebelah barat ialah Tucson Mountain District.  Di antara kedua-dua taman ini ialah bandaraya Tucson.  



Saguaro National Park, Tucson

Cactus Saguaro boleh tumbuh dan hidup melalui biji benih sahaja dan hanya terdapat di Sonoran Desert.  Ia mengambil masa terlalu lama hingga bertahun-tahun untuk membesar dan mengambil masa lebih kurang 75 tahun untuk ia tumbuh satu dahan.  Cactus Saguaro adalah satu-satunya jenis cactus yang hidup dan membesar melebihi 50 kaki tinggi dan boleh hidup lebih dari 200 tahun lamanya.  Manusia pun tidak hidup begitu lama!  Dahannya tumbuh menyerupai bentuk orang angkat tangan ke atas, kadang-kadang mempunyai hingga 50 dahan bagi satu-satu pokok.   Jenis cactus ini sangat sensitif dan mudah rosak jika kebakaran atau mengalami suasana sejuk beku (frost).  Air hujan boleh serap dengan mudah kedalam batang cactus dan menampilkan rupa besar dan kembang.  Air yang serap di batang cactus itu akan digunakan untuk ke seluruh pokok perlahan-lahan.  Bunga cactus saguaro ialah bunga kebangsaan Negeri Arizona.  



Cactus ditanam dalam kawasan Bandaraya Tucsun







NOTA:


Kebesaran Allah mencipta tumbuh-tumbuhan berbagai jenis dan rupa supaya hambanya dapat menikmati dan mempelajari dari ciptaan NYA.







No comments:

Post a Comment