Pages

Wednesday, December 19, 2012

Nota Puteri Belajar Baiki Kereta

Assalamualaikum,

Hari ini sungguh cantik dengan sinaran mata hari disertai pula cuaca sepanjang hari sejuk menambahkan lagi keindahan dan keselesaan suasana di daerah kami.  Pak Long nampaknya sudah pulih dari keletihan dari penerbangan jauh dari negara Timur Tengah.  Pak Long cakap, "my age is catching up on me....."  Dulu-dulu perjalanan hampir seluruh bulatan dunia tidak berasa apa-apa baginya.  Setiap orang akan melalui dan mengalami saat begitu....

Kereta puteri ada masaalah.  Lampu besar di hadapan sebelah kanan dimasuki air membuatkan mentol terbakar.  Puteri bawa ke tempat makanik kereta, tetapi harganya sangat tinggi hampir $700.00 untuk menganti satu lampu itu termasuk upah.  Pak Long nasihatkan supaya tidak hantar untuk membaiki lampu kereta di situ dan beritahu kami dia akan buat tempahan untuk sepasang lampu baru melalui internet.  Kerja ganti serta pasang lampu itu sendiri bila beliau balik dari Saudi nanti tidak adalah sampai dua ratus dollar pun.  Kerjanya pun mudah sahaja Pak Long kata.

Pak Long berkata kepada puteri eloklah kalau puteri belajar bagaimana hendak memasang lampu kereta.  Tidak rugi belajar kerja-kerja seperti itu tidak kira bagi lelaki atau perempuan. Sekurang-kurangnya tahu buat sendiri bila perlu.  Sekiranya hendak mengupah orang untuk membuat sesuatu untuk kita jangan haraplah dapat harga murah itu pun kadang kala tidak memuaskan hati.  Hari ini mereka dua beranak sama-sama membuka dan menganti lampu baru yang ditempah dari internet dahulu sudah beberapa hari sampai.  Dengan tunjuk ajar Pak Long, puteri berjaya membuka dan pasang pulih kedua-dua lampu itu.  Pak Long sungguh bangga dengan puteri kerana ia cepat faham dan berkebolehan melakukannya dengan baik hanya dengan penerangan yang sedikit.  Puteri Mak Long boleh melakukan kerja mekanik walaupun hanya memasang lampu kereta.   Mak Long  bangga dengan kebolehan puteri.



Belajar pasang lampu


Siap!






NOTA:


Tidak rugi menimba ilmu, ia akan  berkekalan dan berguna bila diperlu

No comments:

Post a Comment