Pages

Thursday, December 13, 2012

Nota Memaw

Assalamualaikum....

Malam pertama seperti yang diterangkan oleh kawan tentang jadual harian menjaga Memaw, Mak Long berikan ubat-ubatan pil kepadanya dengan segelas air sejuk.  Banyak ubat yang ditelan dua kali setiap hari.  Patutlah dia menjadi seperti orang ketagih dadah!  Kemudian menghulurkan mesen sedutan pernafasan pula kerana mengalami masaalah pernafasan.  Kemudian bantu dia baring di katilnya sambil tentukan cukup selimut kerana cuaca sejuk walaupun hawa panas dihidupkan dan tutup lampu.  Malam masih muda, Mak Long gunakan masa itu untuk melayari halaman cyber kemudian barulah masuk tidur di bilik tetamu.  

Tiba-tiba Mak Long dikejutkan dengan suara orang bercakap.  Mak Long amati suara itu dahulu diam-diam.  Suara Memaw.....

Memaw:     Hello..hello..hello..  how r you?  hey sweetie whacha doing?

Mak Long bangun dan pakai kasut jengok ke ruang datangnya suara Memaw.  Kami terserempak di ruang bilik makan.  Terperanjat besar Mak Long!  Ia seperti orang kehilangan sesuatu teraba-raba di ruang meja makan.

Mak Long:     Memaw, what are you doing here?

Memaw:        Oh!  OoooI was hunting for you.  I was hunting for you, hon..  Where'r you been?

Mak Long:     I am right here, Memaw.  I was in bed.  What's going on?  Let's go back to bed ok...

Memaw:        Ok.. where'r you been?

Memaw pusing kebelakang dan terus berjalan terhegeh-hegeh arah ke dapur.  Sebelum itu rupanya dia sudah meraba-raba berjalan hala ke pintu belakang mencari sesuatu.  Dia tidak sedar apa yang dilakukannya.  Sudah nyanyok dia!

Mak Long:    Memaw, not that way... this way..here let me help you. 

Memaw:        No...., no..., no I can walk to my bed myself

Dalam hati Mak Long berkata degilnya orang tua nih terantok pintu kang baru tau!  sambil bantu dia naik atas katilnya.  Selimutkan dan tutup lampu.  Beritahu dia kalau dia perlu bantuan, panggil sahaja Mak Long di bilik sebelah.  Tidak berapa lama lepas itu:

Memaw:   Hello, hello...hi hi hi hi

Mak Long bangun dan tengok apa hal pulak kali ini?

Mak Long:     Memaw, are you alright?  What is it?

Memaw:         Ohh I was talking to my kids.      

Mak Long:      ??????? laaa  

Mak Long balik semula ke bilik Mak Long.  Hmmm dengar lagi dia bercakap seorang. Kali ini Mak Long diamkan sahaja.  Malam itu Mak Long tidak boleh lena.

Aduhai....


Sediakan diri sebelum petang





NOTA:

Mari berdoa mudah-mudahan kita nanti tidak nyanyok bila melalui kehidupan hari tua.




No comments:

Post a Comment