Pages

Wednesday, November 14, 2012

Nota Musim Luruh Di Benua Amerika

Bismillahirahmannirahim...


Musim berlalu silih berganti mengikut giliran masing-masing memenuhi putaran empat musim setiap tahun di Benua Amerika bumi Allah yang maha kaya dan maha indah. Setiap musim mempunyai ciri dan sifat masing-masing yang berlainan dan unik. Musim luruh, musim sejuk, musim bunga dan musim panas. Semua musim indah.......Mak Long sangat menyukai tinggal dan menikmati cuaca berlainan di negara yang beroleh empat musim dan rasa sungguh bertuah dan bersyukur ke hadrat Allah SWT yang telah mencucuri hidup Mak Long dengan rahmat, kesejahteran dan nikmat yang dilimpahi. Diberi-NYA peluang untuk merantau jauh dari tanah air sendiri ke merata pelusuk di muka bumi Allah yang kaya ini.  Walaupun begitu Mak Long sentiasa merindui tanah tumpah darah sendiri walaupun belum sehebat seperti di negara yang lebih canggih dan maju.  Tempat jatuh lagi dikenang inikan pulak tempat mula mengenal erti hidup!!


Guadalupe River, Texas

Teringat pula ketika masih di bangku sekolah rendah (tahun 1959-1961) darjah empat, lima dan enam dahulu kami di ajar Ilmu Alam (Georgraphy) sekitar meliputi seluruh dunia. Kami diberitahu bagaimana gunung berapi boleh meletop mengeluarkan lava cair yang panas, bagaimana hakisan angin dan air membantu mengujutkan perubahan landskap alam juga termasuklah berkenaan dengan udara dan cuaca. Ketika itu guru kami tidak mempunyai bahan lengkap untuk mengajar kami seperti gambar-gambar atau video untuk kami lihat, mereka hanyalah berpandukan buku teks sahaja. TV pun belum ujut lagi di Malaysia.  Semua itu sudah cukup bagi menjadikan satu impian Mak Long yang masih mentah ketika itu untuk menjelajah dunia melihat sendiri keindahan dan keajiaban alam ciptaan Allah.




Inks Lake, Texas


Pertengahan tahun 1997 dalam musim panas kami berhijrah ke Texas membina hidup yang serba serbi baru bagi Mak Long. Cuacanya sungguh panas dan kering, kadang kala panas lembah hingga mencecah 115 degrees berlainan dari cuaca di Malaysia yang berhawa panas lembab sepanjang tahun. Seperti orang lain yang menjadi pendatang baru di sesebuah negara Mak Long juga menghadapi beberapa masaalah untuk menyesuai diri di tempat asing.... makanan dan minum, jiran, bahasa (Mak Long guna bahasa Inggeris British), cuaca dan berbagai. Alhamdulillah semuanya dapat diatasi dengan bantuan Pak Long.


Rebecca Creek, Texas

Selepas musim panas ialah musim luruh.  Di Texas musim luruh di mana kami tinggal mula-mula berhijrah dulu di Freeport letaknya timur selatan bandaraya Houston sebelah pantai Gulf of Mexico tidak banyak perubahan.  Dedaun tidak banyak bertukar warna sebelum keguguran ke bumi.  Cuaca musim luruh pula tidak begitu sejuk dibandingkan dengan negeri-negeri lain di sebelah utara.  


Indahnya alam ciptaan Illahi
Pada tahun 2010 kami berpindah ke bahagian bukit tinggi utara tengah Texas (Texas hill country).  Di sini cuacanya berlainan sedikit dari Freeport.  Bila musim luruh hampir tiba selepas musim panas cuaca beransur sejuk.  Ada kala kami perlu menghidupkan hawa panas dalam rumah terutama waktu malam dan awal pagi.  Kebanyakan daun bertukar warna kemerahan dan kuning keemasan akhirnya gugur ke bumi. Ada juga pokok-pokok tidak langsong bertukar warna daunnya seperti pokok oak dan pokok cedar (juniper tree).  Pokok-pokok ini juga tidak gugur daunnya.


Pak Long menikmati cuaca baik di Colorado

Negeri-negeri di sebelah utara Amerika seperti di Colorado, Utah, North Dakota, South Dakota, Montana, Kentucky, Carolina dan lain-lain negeri pokok-pokok bertukar warna warni lebih hebat lagi kecantikannya.  Terutama apabila pancaran matahari menyinari daun-daun yang sedang menguning.  Kuasa kecanggihan kamera mampu menangkap keindahan alam, tetapi tidaklah sama kalau dinikmat dan dilihat dengan mata kepala sendiri.


Musim luruh di Texas

Musim luruh di North Carolina

Musim luruh di merata tempat di Amerika
(tempat-tempat yang kami singgah)




NOTA:

Kata perpatah Melayu;  jauh perjalanan banyak pengelaman seseorang itu.





No comments:

Post a Comment