Pages

Monday, November 12, 2012

Nota Cuci Kereta

Hari minggu ialah hari rehat bagi mereka yang berkerja atau menghabiskan masa bersama-sama keluarga atau sahabat; atau melakukan apa sahaja apa yang tidak dapat dilakukan ketika hari-hari biasa.  Bagi mereka yang sudah pencen seperti Mak Long, hari-hari sama sahaja kalau tidak dirancang aktiviti harian.  Mak Long suka tinggal di rumah, banyak kerja dapat dilakukan kalau rajin.  

Suhu pagi musim luruh sejuk kekadang berangin kencang.  Mak Long rancang dari malam tadi kalau tidak sejuk dan tidak berangin cadang hendak cuci kereta kami.  Banyak bermacam serangga melekat di hadapan kereta ketika memandu ke bandar sehari lepas.  Lama tidak buat kerja cuci kereta, biasanya Pak Long buat kerja ini, Mak Long sekadar tolong lap-lap sahaja.  Bahagian kereta yang sama tinggi dapatlah dicuci tanpa masaalah.  Hmmm terpaksalah guna tangga.  Ha ha ha masaalah orang pendek!!!  

Tanpa disedari segala perbuatan Mak Long rupanya ada permerhati!  Bahaya sungguh! nasib baik Mak Long tidak jatuk ke dari panjat tangga plastik itu.  Jiran sebelah rupanya sedang memerhati gerak-geri.  Dia (Linda) lambai-lambai sambil dia menghampiri tempat Mak Long sedang sibuk!!  

Linda :          Hello neighbour!  Why so long no see?  Are y'al alright?

Mak Long:   Hello Linda, I am fine..thank you.  What's up?


Linda :         Oooo..I am just checking on you because I don't see much of both of you. 
                    Bob and I are worried about you if something has happened.

Mak Long:   Thank you for checking on us.  We are just fine.  He is in Saudi for a few
                     months.......working.

Linda :         Ooooo yaa reallyyyy.....we didn't that!  Call us or knock on our door if you need
                    anythin..... or we can go out for breakfast or lunch together then we can go to 
                    the store or....bla...  bla...  bla... bla...  bla

Mak Long ini tidak berapa gemar bersembang lama-lama buang masa, terutama bila ada tugas yang belum beres.  Bukannya sombong atau tidak sudi bersembang-sembang.  Kalau sudah bersembang nanti macam-macam cerita masuk dan kerja pun tidak siap.  Tetapi Mak Long sangat menghargai sikap jiran yang mengambil berat di antara satu sama lain demi keselamatan sesama.  Mak Long jemput Linda masuk ke rumah, boleh minum kopi atau teh tetapi beliau menolak, mungkin hendak beritahu Bob suaminya cerita yang baru diketahuinya.  Mak Long senyum sendiri, senang hati dapat meneruskan kerja cuci kereta sampai habis.  



Kereta sudah bersih!





NOTA:

Hormat dan kasihi jiran tertangga kita.


No comments:

Post a Comment