Pages

Tuesday, August 6, 2019

Teller House Hotel, Silverton


Assalamualaikum,


Teller House Hotel

Teller House Hotel adalah sebuah hotel lama bentuk dalam era Vitorian.  Hotel ini dibina oleh Charles Fischer dalam tahun 1896.  Semua hiasan dalaman hotel menggunakan bahan dan perabut lama seperti katil, kerusi, almari dan lain-lain.  Hotel ini mengandungi sepuluh buah bilik tidur sahaja di mana setengah dari bilik tersebut mempunyai bilik mandi seperti terdapat di hotel-hotel sekarang dan setengah bilik pula berkongsi bilik mandi.  Dalam setiap bilik tidak ada kemudahan talipon, television, radio dan hawa dingin untuk penginap di situ. Betul-betul seperti suasana zaman dahulu.  Alat moden yang ada dalam bilik hanyalah satu kipas angin kecil dan peti sejuk kecil.  Mana kala bilik mandi pula mujurlah ia dilengkapi dengan saluran air panas dan tandas biasa.  Kalau tidak habislah!  Bandar Silverton terletak di aras paling tinggi dari aras laut iaitu lebih kurang 10,000 kaki (3,048m) tinggi.  Salji masih terdapat di kaki-kaki pergunungan walaupun sudah musim panas (July) dan air di sungai pun masih sejuk.  

Ketika sampai berpusing-pusing juga kami mencari hotel ini pada hal sudah beberapa kami lalu lalang di hadapannya.  Masaalahnya papan penunjuk Teller House Hotel tidak kelihatan, cumanya hanya terdapat tanda “HOTEL” itu sahaja.  Mana tidaknya buat kita keliru tercari-cari.  Bukan Teller House Hotel sahaja begitu, malah ada juga hotel-hotel lain pesen begitu!  Tempat letak kenderaan boleh dipakir di mana-mana tempat kosong di tepi jalan.


Ruang Sambut Tamu Hotel


Di hadapan pintu hotel kami tercegat berdiri kehairanan seketika.  Pintu hotel tutup rapat.  Hendak ketuk dahulukah atau terus buka sahaja daun pintu itu.  Locing tidak kelihatan untuk kami tekan.  Ini lain punya macam hotel!  Kami berpandangan sesama sendiri.  Akhirnya Pak Long kuak daun pintu.  Ada tangga berpermaidani merah menyala naik ke tingkat atas.  Kami panjat tangga itu hingga ke tingkat atas.  Tiba di atas mana pergi orang-orang yang jaga hotel ini?  Tanya hati kecil kehairan bertambah ... hahaha.  Di meja kecil penyambut tetapi terdapat sebuah bakul cantik, di dalam ada sekeping kad "PICK YOUR ROOM KEY HERE.  YOUR NAME IS DISPLAYED ON ROOM DOOR."  Ada satu set anak kunci dan Pak Long ambil anak kunci tersebut yang mengandungi dua anak kunci. Kami cari bilik kami itu, ... sebelah kanan ruang tamu sahaja tidak jauh.  Pak Long buka pintu bilik kami.  Lain pesen cara hotel ini. 








Suasana dalam bilik cantik, simple dan selesa tidak besar.  Wallpaper berbunga ros kecil warna merah jambu lembut sepadan dengan corak yang sama dengan kain alas katil dan sampul bantal.  Wangi bau dalam bilik seperti bau bunga kenangga.  Seram pulak bila bau wangi semacam itu.  Alhamdulillah ada bilik mandi tanpa berkongsi dengan penginap lain.  Kalau tidak parah kita.  Kami bermalam di Teller House Hotel selama tiga malam.




Inilah bilik No. 7 kami 

Gambar di bawah itu pemandangan dari tingkap bilik kami.  Lelaki itu sedang memperbaiki atap bangunan sebelah.





Kami bermalam di Teller House Hotel selama tiga malam.  Puas jugalah kami di sana.  Biasanya kami tidak tinggal lama di sesuatu tempat kerana kami sentiasa ada tempat-tempat dan agenda lain.  Kali ini santai sahaja tidak terburu-buru.  Mak Long suka kalau pergi sesuatu tempat itu tinggal lama sedikit, dan tinggal di hotel-hotel lama seperti Teller House Hotel.






















No comments:

Post a Comment