Pages

Saturday, September 7, 2013

Nota Catatan 31hb Ogos, 2013

Assalamualaikum,

31hb Ogos, 2013 (catatan harian)


Merdeka!  Merdeka!  Merdeka!  Selamat menyambut hari ulang tahun ke 56 Malaysia tercinta.  "Malaysia ku berdaulat, tanah tumpahnya darahku" tema menyambut kemerdekaan tahun ini.  Melihat dan menikmati perkembangan negara tercinta semenjak kemerdekaan amatlah besar maknanya kepada seluruh rakyat Malaysia.  Perkembangan negara dan rakyat sangat pesat nyata dirasai.  Setiap tahun ia disambut dengan penuh kegemilangan dan kemuliaan.

Tetapi benar-benarkah Malaysia sudah merdeka?  Benar-benarkah Melayu sudah merdeka?  Sudah berapa dekat Melayu memerintah, merancang meneraju dan melaksanakan perkembangan membanggunkan negara?  Tetapi mengapakah Melayu masih lagi ketinggalan jauh kebelakang dari orang Cina dan India?  Mengapakah Melayu sebagai tuan, menjadi pengemis di negara peribumi sendiri yang kaya dan membanggun?

Hanya segelintir Melayu yang sedar dan berusaha bangun menggagahi mengharung kehadapan bersaing berganding bahu dengan orang Cina dan orang India.  Mereka maju dan mereka berjaya.  Ada juga Melayu yang maju dan berjaya tetapi lupa jati diri.  Mengapakah jadi begitu?

Melayu boleh berjaya dan maju, tetapi mereka tidak berani bersaing.  Melayu boleh berjaya dan maju, tetapi mereka malas berusaha.  Melayu boleh berjaya dan maju, yang paling sedihnya mereka tidak cinta dan tidak sayangkan bangsa dan negara ibunda.  Kalau Melayu cinta dan sayangkan negara Malaysia sudah tentu Melayu itu berusaha menjaga tanah pertiwi mereka!  Kalau digerak, diseru suruh bangun bagikan telinga disumbat padat. Sedarlah Melayu kalau cinta dan sayangkan negara Malaysia!






Sayangilah Malaysia






No comments:

Post a Comment