Pages

Friday, October 17, 2014

Nota Buah Labu

Assalamualaikum,

Minggu lepas kami ke Dallas menjengok Puteri SH kerana menghantar keretanya yang meragam.  Kami tukar pakai kereta sementara Pak Long baiki keretanya.  Cermin sebelah kanan keretanya tidak boleh diturun-naikkan.  Di hari kedua kami di sana SH membawa kami  melawat Arboretum Botanical Garden.  Arboretum Botanical Garden adalah sebuah taman botanical.  Sudah beberapa kali Mak Long ke tempat ini.  Setiap pusingan musim pihak yang bertanggung jawab atas botanical ini menukar dan menggubah berbagai rupa mencantikan rupa taman itu sebagai tarikan kepada penggunjung.  

Musim luruh tahun ini, mereka menampilkan koleksi pelbagai jenis buah labu.  Buah labu menjadi sebagai satu dari bahan yang digunakan dalam sambutan perayaan "Haloween".  Buah labu akan dilorek menyerupai rupa hantu.  Ada juga labu yang sudah dilorek itu dijadikan bekas tempat letak lilin sebagai lampu.  Mak Long tidak pernah melihat betapa banyaknya jenis labu terdapat di Texas sahaja.  Macam-macam jenis, berat, warna, besar dan kecil labu itu semua ada.

Di hadapan pintu masuk ke taman itu pun dipamerkan beberapa jenis labu kuning.  Pameran labu ini dinamakan "Pumpkin Village".  Kawasan "Pumpkin Village" ini kira-kira lebih kurang satu ekar luasnya.  Memang ramai berkunjung ke tempat ini terutama ibu dan bapa membawa anak-anak mereka.  Kita yang sudah tua ini pun suka melihat lautan buah labu yang banyak dan menarik.



Rumah Labu


Labu Pelbagai Jenis


Labu Warna Kelabu


Labu Air (hijau)


Labu Kuning







Si Luncai terjun dengan labu-labunya
Biarkan, biarkan














No comments:

Post a Comment