Pages

Friday, February 22, 2013

Nota Selamat Harijadi Putera MM Bonda

Assalamualaikum,

February adalah bulan yang sangat istimewa bagi Mak Long dan dua orang putera.  Mereka dilahirkan dalam bulan yang sama berlainan haribulan.  Hari ini 23 haribulan, February harijadi putera bungsu.  Sudah masuk setahun lebih kami tidak bersua.  Rindu seorang ibu mebalut jantung dan hati, seluruh senubari dirasai menahan kerinduan terhadap putera dan puteri yang jauh di mata.  Kalau ada sayap dan boleh terbang ketika ini juga mahu menemui mereka.  Kalau badan ini boleh dibahagi dua rasa mahu dibelah dua...sebelah di sana dan sebelah di sini.  Di kesempatan ini diiringi dengan limpahan doa dan restu serta kasih dan sayang yang tiada penghujungnya untuk putera.  Mak Long menunggu dengan penuh harapan akan kedatangan putera menemui kami di sini tidak lama lagi.  Semuga segala yang dijangka dan diatur menjadi kenyataan,  insya Allah..... dengan izin Nya.


Putera dilahirkan di Pantai Medical Centre, Bangsar.  Anak kelahiran di wilayah Kuala Lumpur dan dilahirkan secara dipaksa kerana sudah terlewat masa hampir dua minggu lebih dari tarikh yang dijangka.  Tahun itu February, 1980 mengandungi 29 hari dan kalau ia lahir pada hari ke 29 haribulan nampaknya putera hanya berpeluang menyambut hari kelahiran empat tahun sekali.  Nasib juga tidak!  Juga semasa kelahiran ini Pak Long ada bersama dalam bilik bersalin.  Hahaha hampir pitam dia hingga Dr McCoy nasihatkan kalau tidak selesa bolehlah tinggalkan bilik.  Adalah sangat disarankan supaya suami bersama-sama membantu mententeramkan isteri yang sedang bergelut dengan nyawa ketika melahiran zuriat semuga suami lebih mengerti pengorbanan seseorang isteri.

Putera menjadi buah hati number satu bapa dan emak saudara Mak Long.  Merekalah yang menjaga putera ketika Mak Long pergi kerja.  Mereka sangat menyayangi putera.  Hari-hari hujung minggu pun dengan merekalah duduknya putera.  Kalau mereka pergi ke mana-mana putera jugalah yang dibawa bersama... tidak pernah tinggal.  Putera MM memanggil mereka pun "daddy dan mama".  


Putera MM
Putera MM suka membaca buku-buku komik dan katun.  Kalau dapat kertas dan pensil, katun jugalah yang dilukis.  Mak Long kerap berkata di dalam hati... "apa nah jadi dengan Putera MM ni?  Nak jadi macam Lat ke? ... Bagus juga kerana tidak ramai orang berkebolehan macam Lat."  Oleh kerana terlalu banyak membaca agaknya mengakibatkan mata rabun.  Hmmm...  Kecil-kecil lagi sudah kena pakai cermin mata. Zaman persekolahannya di sekolah rendah, antara yang disukainya memakai baju-T besar dan labuh hingga ke lutut.  Pak Long geleng kepala melihat telatahnya.  Bukan kami tidak tegur cara pakaiannya.. Mak Long sudah berbuih mulut menegornya.  Jangan main-main Putera pandai tae-kuan-do dan ada tali pinggang hitam!  Jangan silap langkah nanti kena sigi...

Putera MM berusaha kuat untuk memanjat ke mercu menara gading walaupun pun terpaksa meredah berbagai rintangan.  Akhirnya Putera MM berjaya membawa pulang ijazah dalam "Mechanical Engineering" dengan kecemerlangan.  Kejayaanya menjadikan hati Mak Long terlalu sebak dan menitiskan air mata kerana terlalu bangga dan bersyukur kehadrat Allah SWT yang telah mengabulkan doa Mak Long....alhamdulillah.


Hari Konvokesyen Putera MM

SELAMAT MENYAMBUT HARIJADI, SAYANG


Wahai Putera MM, ingatlah pesanan ini; berusahalah untuk kejayaan dalam hidup dan akhirat.  Disamping itu jangan sekali-kali lupa memandang ke bawah sana, hulurkan tangan membantu pada yang kurang bernasib baik dan ingat dari mana asal usul mu.














No comments:

Post a Comment