Pages

Thursday, September 20, 2012

NOTA HARI RELAX

Assalamualaikum semua umat Allah SWT.

Hari ini Mak Long hendak manjakan diri sendiri.  Berlambah kerja di luar dan dalam rumah tetapi malas hendak gerak tulang empat kerat ini.  Sejak selepas Subuh Mak Long siap minum jus campuran carot, apple merah dan horse radish buat pagi semalam kemudian perahkan sedikit jus lemon dan sesudu madu lebah.  Sedap tau!  

Selepas itu tabur jagong belakang rumah bagi rusa-rusa makan. Hmmmm semakin banyak rusa datang, kecil dan besar ada...  Haiii.... ada beberapa ekor anak pula melompat-lompat seronok tengok. Sebenarnya malas hendak bagi mereka makan tetapi tidak sampai hati pulak mereka terdangok tengok arah rumah tidak kebil-kebil mata.  Sebenarnya Mak Long masih rasa marah pada mereka sebab makan pokok-pokok lada yang ditanam.  Lebat buah habis gondol mereka kerjakan!  Mak Long baling mereka dengan kasut, penyapu haram pun mereka takut.  Malah mereka macam seronok pulak tengok orang tua ini marah baling-baling barang pada mereka.  Rusa jahat!!!   


Rusa dengan anak pun nak gadoh!


Selesai tabur jagong Mak Long isi dan penuhkan jagong hancur dalam bekas makanan burung pula.  Harap-harap Mr Hollis si tupai tidak habiskan untuk burung-burung.  Macam-macam jenis burung ada, merpati, merbuk, blue jay, road runner dan lain-laian jenis unggas.  Yang paling Mak Long suka tengok ialah humming bird atau burung kelicap dalam bahasa Melayu dan burung red cardinal. Mak Long ada tiga botol berisi air sirap gula di gantung tepi rumah untuk burung kelicap.  Kalau musim bunga burung kelicap sibuk menghisap nektar bunga dan rama-rama cantik pula menyeri bunga.


Cantikkan rama-rama ini!?


Humming bird atau burung kelicap



Sudah siap semua hal-hal hidupan liar Mak Long kayuh basikal turun naik bukit.  Penat tetapi seronok berpeloh.  Kena pakai cermin mata hitam dan topi untuk melindungi mata masih sensitif dengan tiupan angin pagi.  Hari ini sejuk dan suhu antara 60 - 62 degrees fereinhait gitu.  Hampir lebih kurang dua puluh minit berkayuh...penat dah dan berihat melayari siber alam maya pula barulah bersarapan dan bersihkan diri untuk Zohor pula.  Tadi juga Mak Long dapat kenalan baru dari keluarga Malaysia yang tinggal di Chicago.  Dia membuka perniagaan catering yang mendapat sambutan baik terutama dari pelajar-pelajar Malaysia.  Dia juga gigih memperkenalkan masakan Melayu asli kepada orang-orang di Amerika melalui perniagaannya bernama Sutera Kitchen.  Baguskan!  Mak Long doakan semuga perniagaan dia berjaya dan berharap masakan Melayu mendapat tempat yang baik di kalangan orang sini.

Amboii seronoknya relax semacam hari ini!  Dengar lagu ini dari Yusoff Islam, kegemaran Mak Long:






No comments:

Post a Comment