Pages

Tuesday, September 25, 2012

NOTA CUTI 2011 - SCHOOL UNION (4)

Apa khabar semua yang singah di sini.  Semuga semua ceria dan beroleh sihat dan sejahtera serta hidup bahagia selalu hendaknya.  Juga janganlah lupa mengucap kesyukuran kepada Allah SWT setiap hari yang mengurniakan kita kehidupan yang sihat dan rezeki yang lebih lagi halal. 

Percutian tahun 2011 kami hampir penghujungnya sudah.  Mak Long sudah rindu hendak balik ke rumah apa halnya pula di sana.  Bukanya tidak suka bercuti berjalan makan angin jauh-jauh tetapi hati kita yang sudah lewat ke petang macam Mak Long ini kalau lama-lama berjalan jauh dari rumah rasanya rindu dan mahukan keselesaan di rumah.  Memang anih sekali!  Dulu-dulu masa muda-muda dahulu pantang disebut tentang berjalan atau makan angin.  Bukanlah Mak Long masa muda-muda dulu selalu makan angin.....tidak!!  Jarang ada peluang untuk membawa keluarga makan angin atau bercuti dan bersantai di tempat indah.  Manalah ada wang untuk itu semua....hidup kami sekeluarga ketika itu pun susah bukan senang.  Kami berkerja keras mencari rezeki lebih membesarkan dan mendidik anak-anak kesayangan.  Namun Mak Long tidak menyesali hidup dalam keadaan seperti dahulu yang semuanya dalam serba kekurangan.  Dengan pengajaran dan pengelaman keadaan hidup susah dan bermasaalah itulah mengajar Mak Long hidup lebih bersyukur kepada Illahi kerana sesungguhnya IA menguji keimanan, kesabaran, ketabahan dan pengorbanan hidup Mak Long.

Ahhhh!  .... sudah melencung tajuk!  

Kami meninggalkan hotel dan terukkan perjalanan ke Paducah, Kentucky.  Paducah ialah sebuah bandar yang menempatkan "The National Quilt Museum" yang tersohor dalam mempamirkan kerja tangan quilt yang cantik, bermutu tinggi dari zaman dahulu dan sekarang.  Pamiran tahunan diadakan di sini setiap tahun dengan ramai pengunjong-pengunjong yang berminat dalam quilt datang di situ.  Paducah juga adalah salah satu daripada bandar bersejarah lama dalam sejarah Amerika. Bandarnya ini dipanggil juga dengan nama "the Four-Rivers Area" kerana letaknya berhampiran dengan sungai-sungai Ohio, sungai Tennenssee, sungai Cumberland dan sungai Mississippi.  


Jambatan di Sungai Mississippi

Sampai sahaja di bandaraya itu kami terus mencari hotel untuk menginap beberapa hari.  Kami ke sini kerana menghadiri jemputan "class union 2011" Pak Long di suatu restauran di situ.  Ketika kami sampai hari sudah petang dan Pak Long sudah ada temujanji dengan Gary dan isterinya Linda sahabat lama zaman persekolahan di rumah mereka.  Sampai lewat malam kami di rumah mereka berborak entah apa!  Gary berminat mengumpul dan mebaik pulih kereta-kereta lama.  


Ini salah satu dari kereta Gary tahun 1948 
yang sudah dibaik-pulih


Esoknya pagi-pagi lagi sudah sarapan. Mak Long mesti pekena kopi dulu baharu ada tenaga hendak berjalan ke mana-mana. Pak Long berhasrat pulang dan  melihat kampung Wickliff tempat dia dibesarkan.  Wickliff adalah sebuah kampung kecil sahaja, cantik menghijau dan tanah subur.  Penduduknya berhuma menanam jagong, kacang soya dan sayuran.  Di situ Pak Long singgah beberapa rumah kawan-kawan baik lamanya yang tidak pernah keluar dari Kentucky sejak selepas zaman persekolahan.  Pak Long nampaknya sangat gembira dapat bertemu semula dengan mereka.  Banyak kenangan lama manis dan pahit yang menjadi ingatan dalam sejarah hidupnya.  



Wickliff

Rumah putih tempat Pak Long dibesarkan
Sekarang kosong tiada penghuni

Selain dari melawat kawan-kawan sekolah, Pak Long bawa Mak Long ke Cairo, Illinois sebuah bandar lama di sempadan Kentucky dan Illinois.  Orang tempatan menyebut "Kay-row". Di suatu ketika Cairo adalah sebuah bandar yang maju.  Dalam zaman gemilingnya Cairo mempunyai pusat perniagaan serta menjadi pusat industri perkapalan di muara sungai Ohio dan Mississippi.  Kemunduran berlaku selepas perbalahan di antara orang-orang kulit putih dan kulit hitam dengan terjadi satu pembunuhan ke atas seorang penjahat orang kulit hitam. Menurut Pak Long selepas kejadian itu orang kulit putih tidak berminat lagi tinggal di Cairo and apabila orang kulit hitam mula datang dan tinggal di bandar itu, mereka sering membuat kekacauan dan tidak menjaga kawasan kediaman mereka hingga tidak terurus dan  ini juga menyebabkan orang kulit putih meninggalkan tempat itu.  Kini, bandar Cairo sunyi dan banyak bangunan lama rosak yang dikosongkan dan ditinggalkan begitu sahaja.  Maka jadilah Cairo sebagai sebuah bandar yang runtuh.



Pihak tertentu cuba baik-pulih bangunan-bangunan lama sebagai penarik pelancungan datang ke situ


Cairo

Kemudian kami singgah di pusat membuat dan menjual barangan untuk quilt ..Quilt In A Day milik Miss Elenor Burns seorang pembuat, guru dan ahli perniagaan quilt yang gigih.  Banyak kain kapas yang cantik-cantik dijual di sini dan harganya pula sangat berpatutan berbanding di Texas.  Pak Long faham Mak Long suka menjahit dan membuat quilt, itulah sebab dia singgah di situ sebelum sempat Mak Long cakap.  Mak Long banyak buat quilt untuk mengisi masa lapang dan banyak juga yang sudaah dihadiahkan kepada keluarga dan sahabat tersayang.  


Dalam kedai quilt  Quilt In A Day


Quilt untuk dijual

Sebelah malamnya kami pergilah ke jamuan "Class Union 2011". Ramai juga yang hadir.  Seronok betul Pak Long dapat berjumpa kawan-kawan lama.  Rioh rendah bunyi di restauran itu.  Restauran makanan laut.  Ada juga yang Pak Long tidak ingat dan kenal jadi si Gary membantu dan perkenalkan.  Kebanyakan mereka tidak pernah pun keluar dari Kentucky melainkan menetap di situ.  Duduk situ, kawin pun dengan orang situ, berkeluarga dan beranak penak pun di situ.  Kiranya Pak Long satu-satu anak kampung Wickliff yang ulung-ulung kali meninggalkan Wickliff mencari rezeki ke negeri lain dan pernah berkerja di luar negara pula.  Kami berdua menjadi tumpuan khas mereka ingin tahu lebih lanjut lagi tentang kami yang selalu hidup di rantau.

Kami mulakan perjalanan pulang ke Texas pada esok harinya yang mengambil masa selama dua hari.  Orang putih kata "home sweet home".









No comments:

Post a Comment