Pages

Friday, April 27, 2018

Sembang Kami - Keju

Assalamualaikum,


Keju pelbagai perisa mengikut warna


Dari catatan:  April, 15

Hari ini adalah hari terakhir kami untuk bersiar-siar dan melihat-lihat serta menikmati Bandaraya Amsterdam.  Mak Long kepingin mebawa sedikit oley-oley pulang.  Cheese atau keju.  Jadi kami rayau-rayau hampir semua kedai keju...lengoh kaki tidak terkira..  kami masuk kedai keju ini, Henri Willig Kaas di Nieuwe Zijde.

Punyalah banyak jenis keju, penuh semua dinding diatur kemas seperti dalam gambar di bawah sampai tidak tahu mana satu hendak pilih.  Ada keju berperisa macam-macam semua sedap-sedap.  Pak Long suka keju berperisa jintan manis di mana jintan itu dicampur dalam keju.  Kami beli beberapa ketul yang  ada beberapa perisa.  Keju biasa, kiju kambing, keju bercili dan lain-lain.  Hendak beli lebih tetapi keju berat walau nampak kecil sahaja saisnya.

Di meja pembayaran:




Casher:         Ready Madam?

Mak Long:    Yes

Casher:        €30.00 Madam.  Do you need a bag.... 25cents one bag.

Mak Long:  No, thank you.  I think I will be alright.  (Mak Long cuba masukkan keju yang dibeli itu dalam bag yang sedia ada di tangan.

Casher:      I think you need a bag Madam, yes? ..  Here, please take this.  I see accident is cuuumming on your way.....!

Hahaha geli hati, satu kita tidak pernah dipanggil Madam, biasa di US wanita biasa dibahasakan dengan panggilan sopan seperti maam, miss atau sweetie.  Kedua gaya casher tu bertutur dengan lorgat Belanda yang lain bunyinya.  Dan ketiga oleh kerana tidak hendak bayar bag 25 sen tu....  

Apabila kami sudah keluar dari kedai, Pak Long cakap "Awak sanggup bayar beribu dollar nak datang ke Amsterdam, ..... ini awak tak bayar harga 25 sen satu bag".  Hahahaha...



Keju, keju, keju










3 comments:

  1. Iyalah kan...kadangkala kita terlalu berkira sesen dua tapi tidak pula berkira untuk sesuatu yang kita suka walau besar jumlahnya... :)

    ReplyDelete
  2. Hank has a penchant for cheese but they are pricy over here. Invariably one ends up with the slices, the 'real' Dutch ones are only on occasions!

    Hank

    ReplyDelete
  3. Betoi jugak apa yg Pak Long kata.....sama mcm saya pi marrket....nak beli petaoi 5 papan. Satu papan rm1...saya kata mahai tapi bayaq jugak...bila balik, saya terpikiaq...isshhhh depa tususah nak cari pokok petai...panjat.....masuk hutan segala macam...yg tu berkira....rokok sekotak rm17 tak berkira....saya jadi segan...la ni saya dah tak tawaq rega...

    ReplyDelete