Pages

Friday, November 1, 2013

Nota Canyon Lake, Texas

Assalamualaikum,



Canyon Lake




Canyon Lake adalah sebuah tasik dan airnya megalir dari Sungai Guadalupe (gua-da-lupee).    Ia terletak di Texas Hill Country iaitu bahagian utara/tengah Texas.  Menurut United States Census Bureau, Canyon Lake mempunyai keluasan lebih kurang 156.9 batu persegi (406 km persegi) termasuklah kawasan perairan dan tanah.  Ia juga satu-satunya tasik terdalam di Texas.  Canyon Lake terletak di antara dua bandaraya iaitu San Antonio dan Austin (ibu negeri Texas).  Dua bandar lebih kecil terdekat sekali ialah San Marcos dan New Braunfels.  



Guadalupe River

Canyon Lake terbahagi kepada lima daerah kecil.  Di sebelah utara adalah dua buah pekan kecil Hancock dan Canyon City.  Kami sekeluarga tinggal dalam daerah ini.  Canyon Lake Marina pula terletak di persisiran pantai utara berdekatan dengan Canyon Park dalam daerah Hancock.  Di situ terdapat dua buah Yacht Club yang mampu menempatkan banyak boat berinjin laju dan kapal layar.  Beberapa pengkalan untuk menurunkan boat ke air di tasik juga disediakan bagi pengguna-pengguna boat.  Pengguna dan pelawat berpeluang untuk menikmati sukan air seperti berenang, memancing, bermain tube, berkelah dan lain-lain aktiviti lagi.

Aktiviti lain ialah memburu rusa yang dibenarkan adalah dalam bulan November hingga Februari, menunggang kuda dan merentas desa.  Untuk memburu rusa, pemburu dikenakan membayar lesen memburu dan bilangan rusa yang ditangkap juga dihadkan lima ekor seorang untuk setahun.  Bilangan tangkap biasanya dikurangka atau ditambah mengikut biaknya rusa.




Canyon Lake Daerah Selatan

Empangan sepanjang 5 km dengan ketinggian 224 kaki telah dibina oleh U.S. Army Corps of Engineers dalam tahun 1958 dan siap pembinaannya dalam tahun 1964.  Penduduk dan pelawat boleh berjalan dan bersiar-siar di atas empangan itu untuk senaman atau bersantai menikmati keindahan pemandangan tasik dan air di sepanjang empangan itu.  Mak Long suka berjalan kaki setiap pagi sebelum matahari naik tinggi.

Di daerah selatan Canyon Lake pula ialah Sattler, Startzville, dan Crane's Mill.  Crane's Mill Marina terletak di kawasan ini.

Bilangan penduduk dianggarkan seramai 21,262 dalam tahun 2010.  Penduduk di sini terdiri dari orang-orang kulit putih dan Mexican.  Mata pencarian boleh dikatakan kebanyakan mereka mengendalikan aktiviti perlancungan, perniagaan kecil-kecilan juga berternak lembu dan kambing/kambing biri-biri.  Mereka yang berternak kebanyakan mempunyai ladang besar dipanggil "ranch".  Keluasan tanah mereka mencecah beratus ekar bagi setiap penternak.  Boleh dikatakan mewah jugalah hidup mereka.  Begitu juga banyak rumah-rumah besar dan cantik dibina di sini.  Kebanyakan rumah-rumah itu rumah kedua kepada orang-orang berada. 

Setiap daerah kecil ini mempunyai sekolah rendah masing-masing dan sebuah sekolah peringkat  tinggi iaitu Canyon Lake High School bagi keseluruh Canyon Lake.  




Bencana Kebakaran Musim Kemarau
Bastrop, Texas


Bencana Kebakaran

Tahun lepas seluruh Texas Hill Country mengalami kemarau teruk sepanjang dalam musim panas tanpa hujan hinggalah masuk ke musim luruh.  Keadaan kering ini menyebabkan aras air susut mendadak di Canyon Lake dan di Sungai Guadalupe.  Tanaman, pokok dan tumbuhan banyak mati kekeringan.  Larangan membakar telah dikuat-kuasakan di sepanjang musim panas tahun lepas.  Beberapa daerah seperti daerah Bastrop terjadi kebakaran menyebabkan hampir setengah penduduk di situ mengalami bencana kebakaran itu hingga tinggal sehelai sepinggang.  Mereka yang mempunyai insuran bernasib baiklah dapat pampasan tetapi bagi mereka yang tiada dan tidak mampu membeli insuran terpaksalah menerima bantuan belas ikhsan dari orang ramai.



Matahari Terbit




Pemandangan ini ialah ketika matahari terbit di awal pagi.












Matahari Terbenam



Keindahan setiap hari kalau tidak hujan di sekitar kediaman kami di Canyon Lake.














Canyon Lake 
Musim Bunga




Latar belakang itu adalah empangan.













Musim Bunga






Pemandangan ini di awal musim bunga.  Semua tumbuhan akan tumbuh segar dan berlumba-lumba mengeluarkan bunga.








Sungai Guadalupe
Musim Panas







Pengemar sukan air "tubing" di Sungai Guadalupe dalam musim panas.  Selain tubing ialah berkayak.








Sungai Guadalupe
Musim Panas



Orang Amerika, kalau dalam musim panas, air juga  yang dicari.  Tidak kiralah sungai ke, di kolam ke, di tasik ke atau di mana-mana sahaja asalkan ada air untuk menyejukan badan.  Sanggup bersesak-sesak macam sardin dalam tin.









Ditepian Sungai Guadalupe
Musim Luruh


Pemandangan ketika musim luruh berakhir masuk ke musim sejuk.  Dedaun sudah luruh, yang tinggal hanyalah pokok dan ranting.  Pokok yang tumbuh hidup dan tinggi itu dipanggil pokok "cypress".  Pokok ini suka akar dan umbinya di dalam air.  Ia akan mati kalau tidak ada air.









Rusa Berkeliaran
Musim Sejuk


Dalam musim sejuk pokok oak dan pokok cedar daunnya tidak bertukar warna dan  tidak luruh seperti pokok cypress dan lain-lain jenis pokok.




























No comments:

Post a Comment