Pages

Saturday, October 26, 2013

Nota Ke Luckenback, Texas

Assalamualaikum,

Pertengahan minggu ini kami dikunjungai dua orang suami isteri sahabat Pak Long.  Telah beberapa kali mereka berkunjung sejak kami pindah di tempat kami sekarang.  Janjinya mereka akan sampai pada hari Selasa, tetapi kerana sesuatu yang tidak dapat dielakkan mereka sampai pada tengah hari Rabu.  

Isterinya mengidap barah usus peringkat akhir dan doktor meramalkan ia hanya punya dua tahun untuk hidup.  Manalah mungkin doktor meramal hidup dan mati seseorang.  Dia bukan tuhan pandai-pandai meramal hari kematian seseorang.  Satu tahun sudah pun berlalu baginya dan kononya tinggal lagi setahun untuk hidup.  Tentunya hati seseorang pesakit yang tiada iman pada Allah akan terus percaya dengan kata-kata keramat doktor itu.  Seperti Elaine, dia percaya bulat-bulat ramalan doktor, tetapi namun begitu mungkin dia masih yakin penyakitnya boleh disembuhkan.  Di samping itu dia cuba sebanyak mungkin memenuhi apa sahaja yang diingini sebelum mati.... mahu makan dan minum yang diingini, melancung tempat-tempat yang diingini, melihat apa sahaja yang terlintas di kepalanya... entah apa-apa lagi.  


Mike & Elaine Raymers


Kali ini ia keinginan pergi ke Luckenback dengan motosikal besar.  Pak Long membenarkan suaminya mengguna motosikal HD barunya kerana pendapat Pak Long ia lebih selesa untuk Elaine memboncing di belakang.  Oleh kerana Luckenback itu jauh perjalanannya, dipersetujui bertolak ke situ hari esok apabila suhu mulai panas.  Sekarang adalah musim luruh dan cuaca mulai sejuk terutama pagi dan petang.  

Kami hanya bertolak selepas jam sebelas pagi dan suhu ketika itu hanya 78 degree F.  Menunggang motosikal cuaca begini mestilah mengenakan pakaian sesuai supaya tidak terasa kesejukan.

Lukenback ialah sebuah perkampungan kecil di bahagian barat Texas Hill Country.  Tempat ini menjadi suatu tempat perhentian dan perjumpaan bagi penunggang motorsikal berbagai jenis yang datang dari setiap pelusuk di Amerika.  Terutama sekali di hujung minggu tempat ini penuh dengan penggunjung.  Di situ terdapat sebuah pentas untuk ahli-ahli musik bermain alat musik.  Kalau hari-hari biasa adalah seorang dua pemain musik tempatan dan jalanan suka-suka bermain musik atau menyanyi.  Sesiapa yang bermurah hati akan meletakkan wang ke dalam botol yang disediakan berhampiran.



Luckenback

Mak Long tidak dapat menilai keistimewaan tempat ini.  Pada Mak Long Luckenback hanyalah tempat biasa-biasa sahaja tiada nampak keistimewaanya langsong.  Tiada kisah sejarah istimewa untuk diingati.  Tetapi orang lain berkata kalau sudah datang ke Texas Hill Country mesti datang ke Luckenback.  


Bilik Belakang


Dikatakan penduduk di tempat ini hanya tiga orang dari keturunan orang German.  Lukenback mengandungi sebuah bangunan seperti bangsa lama dulunya menjadi sebagai pejabat pos dan kedai.  Sebuah bangunan lagi ialah dewan menari tempat penggunjung datang menari bila ada sambutan tertentu.  Kini pejabat pos sudah ditutup pada tahun 1979.  Yang tinggal hanyalah kedai menjual barang-barang cenderamata dan bar menjual minuman ringan dan beer.



Ayam penduduk tetap Luckenback

Beberapa ekor ayam hidup liar, melabor di merata tempat.  Ada yang duduk tinggi di atas pokok oak sedang ramai orang di bawah duduk-duduk santai sambil mendengar musik.  Nasib tidak baik dapat bonus pelaburan ayam jatuh di kepala!

Bangsal Jual Minuman


Di bawah pula adalah serumpun lima pokok oak tua, tiada siapa tahu berapa lama pokok-pokok itu telah hidup di situ.  Begitu juga pokok oak di hadapan bangunan lama itu.


Serumpun lima pokok oak

Kami pulang ke rumah keletihan.  Herannya Elaine masih mahu suaminya menunggang motosikal lagi esok sebelum mereka pulang.  Ikut sukalah Elaine oiii......  Enough for me and I am not coming!

Lagu bertajuk Luckenback dipopularkan oleh penyanyi (country singer) Waylon Jennings.




















No comments:

Post a Comment