Pages

Friday, October 11, 2013

Nota Doktor Perihatin

Assalamualaikum,

Hari ini Mak Long ada temujanji dengan Dr Micheal Singer di pejabat kelinik mata di MCOP, Northeast, San Antonio.  Lawatan ini ialah lawatan rawatan susulan setiap enam bulan sekali untuk melihat perkembangan kesihatan mata terutama mata kiri setelah menerima rawatan pembedahan 'macular hole'.  Seperti biasa apabila sampai di kelinik, Mak Long mendaftar nama sebelum dipanggil oleh pembantu jururawat bertugas.  Selepas semua selesai Mak Long dipanggil masuk ke bilik rawatan.  Di situ jururawat menguji tahap pengelihatan.  Mata kanan bagus 20/20.  Tetapi mata kiri menunjukan menurun tahap pengelihatan.  Mak Long tidak boleh baca huruf yang ditunjukan.  

Kemudian jururawat mengambil tekanan mata, tekanan menunjuk normal iaitu 13, 13 kedua-dua mata.  Kedua-dua mata diberi titisan pelali dan titisan dilation.

Dr Singer menyatakan kebimbangannya tentang tahap pengelihatan mata sebelah kiri menurun.  Katanya lagi, sepatutnya pengelihatan bertambah baik atau tidak kurang dari pemeriksaan dahulu.  Katanya juga kedua-dua mata terdapat sedikit kekeringan walaupun dulu Mak Long sudah menjalani rawatan 'Lipi Flow'.  Lantas ia meminta jururawat terlatih mengambil gambar kedua-dua mata.  Mak Long dibawa ke suatu bilik di mana sebuah mesen canggih mampu mengambil gambar menunjukkan lapisan dalam mata.  Hmmm canggih sungguh teknoloji kini.




Macular Hole Berjaya Dirawat


Beberapa minit kemudian Mak Long dibawa ke bilik Dr Singer semula.  Di situ Dr Singer memberitahu bahawa tiada apa-apa masaalah pada mata kiri.  Beliau menunjukkan imej lapisan dalam mata (imej di atas) yang diambil oleh jururawat sebentar tadi.  Macular hole juga sudah sembuh dan nampak rata.  Yang ada hanyalah parut bedahan yang sangat halus.  Parut inilah membuat kekadang Mak Long tidak boleh nampak jelas apabila merenung tepat pada sesuatu objek.  Sebelum menjalani rawatan di tengah-tengah lapisan warna hijau itu ada satu lekuk atau lubang dalam.  Kini lubang itu sudah tiada dan hampir normal.  Beliau memeriksa mata Mak Long lagi, kali ini ia lebih cermat dan berhati-hati serta cuba mencari punca masaalah.  Beliau bertanya kalau Mak Long ada mengambil sebarang ubat baru.  Ya, Mak Long ambil ubat alahan 'claritin' kerana gatal tekak, mata, bersin dan berair hidung.  Memang waktu begini dalam musim luruh dan bunga Mak Long mudah mendapat alahan dari pokok cider dan bunga-bunga rumput yang banyak di sekeliling kawasan rumah.  Habuk juga menjadi alahan pada Mak Long.  

"Hahhh... that's it!  Your medication is making your eyes dry!  When your eyes are dry you will not see clearly!......!"

"Okkk..... I guess that explains everything ... actually I do feel dry in my eyes",  Mak Long mengaku.

Dr Singer sangat bagus menjalankan tugasnya. Beliau sentiasa membuat pesakitnya berasa penting serta istimewa.  Keselesaan pesakit diutamakan membuat pesakit percaya ia mampu membantu.  Dr Singer mahu melihat perkembangan seterusnya selepas tiga bulan dari sekarang.  Jadi temujanji telah diatur oleh jururawat pada awal bulan Januari 2014.  Nampak gaya tidak boleh pergi ke mana-manalah pada tarikh yang ditentukan itu.  Siang-siang lagi Dr Singer telah mengucapkan Selamat Tahun Baru 2014.



















No comments:

Post a Comment