Pages

Friday, October 4, 2013

Nota Deals Gap, Tennessee/North Carolina

Assalamualaikum,



Deals Gap ialah satu dari destinasi yang sangat tersohor di muka bumi ini di kalangan pengemar penungang motorsikal dan pemandu laju kereta sport baik dalam Amerika mahu pun dari luar negara.  Deals Gap terletak sebelah Tennessee di sepanjang jalan raya dua-hala dikenali lagi semenjak tahun 1981 sebagai "The Dragon" atau Naga kerana dikatakan jalan sepanjang kawasan itu menyerupai bentuk ekor naga dan mempunyai selekoh-selekoh tajam yang bahaya.  Panjangnya jalan raya itu ialah 11 batu panjang mempunyai sebanyak 318 selekoh maut.  Di antara selekoh-selekoh maut ini dinamakan Copperhead Corner, Hog Pen Bend, Wheelie Hell, Shade Tree Corner, Mud Corner, Sunset Corner, Gravity Cavity, Beginner's End, dan Brake atau Bust Bend.   





Kebetulan pula jalan raya ini terletak di sebelah barat selatan bersempadan dengan Great Smoky Mountains National Park.  Maka ia dibiarkan seperti keadaan sediakala tanpa pembesaran jalan dibina di sepanjang 11 batu jalan itu.  Pemandangan di kawasan ini sungguh menakjubkan dan menarik serta indah sekali walau pun merbahaya.  Had kelajuan memandu di jalan raya ini ialah 30 batu sejam atau 48 km sejam sahaja.  Papan tanda khas memberi amaran keras tidak membenarkan kenderan besar seperti 'mobil home', 'trailer' dan 'truck 18 wheeler' atau lebih lalu atau menggunakan jalan raya itu.  Banci bilangan penduduk di Deals Gap hanya 6 orang sahaja tidak bertambah semenjak beberapa tahun dan belum lagi berkurangan.


Papan Tanda Lama (Lawatan pertama)
Bilangan Penduduk 6
Papan Tanda Lama (Lawatan kedua)
Bilangan Penduduk 6
Papan tanda baru (Lawatan ketiga)
Bilangan Penduduk 6

Papan tanda ini baharu sahaja dibina mengantikan papan tanda yang lama seperti dua gambar (lawatan pertama dan kedua) di atas.  Sekarang sebuah restauran baru telah dibina di sebelah kanan papan tanda ini.  Manakala di sebelah kiri pula ialah bangunan lama yang sedia ada sudah ditambah sebuah restauran.  Bangunan panjang sebelah belakang seperti dalam gambar (bangunan warna putih beratap hijau) di bawah ialah rumah tumpangan.



Bangkai Motosikal 

Setiap kemalangan yang berlaku di kawasan Deals Gap, serpihan bangkai motosikal dari kemalangan itu dikutip dan digantung pada pokok oak hingga hampir sampai di hujung puncak pokok dan pokok oak itu dinamakan "Tree of Shame".  Apa yang hendak disampaikan maksudnya tidaklah diketahui..  Mungkin untuk mengingatkan mereka-mereka yang berkenaan supaya lebih berhati-hati apabila memancu motosikal mereka.  Hakikatnya masih ramai mereka yang tidak sayangkan nyawa.


Patong naga ini juga baru

Patong naga ini baharu sahaja dibuat.  Ia ditempatkan di hadapan restauran lama.


Lelehan Mata Air 

Suatu peristiwa yang tidak dapat dilupakan dalam hidup Mak Long dalam gambar di atas, ia adalah lelehan mata air keluar dari celah-celah dinding batu di tepi jalan raya menuju ke Deals Gaps.  Ketika itu kami dalam perjalanan jauh arah dari Tennessee.  Sampai di situ Pak Long memberhentikan motosikal.  Katanya Mak Long boleh ambil air yang meleleh itu untuk basuh muka.  Apa lagi, Mak Long pun jadi gairah sangat terus sahaja turun dari motosikal... Bokkk!  bunyinya macam buah nangka jatuh ke tanah!  Kedua-dua kaki Mak Long tidak berasa!  Apa lagi tergoleklah tepi jalan......  malunya nasib tidak ada orang lain nampak.


Jalan Ke Deals Gap


Terowong 













No comments:

Post a Comment