Pages

Thursday, August 1, 2013

Nota Pramugari, ..... Senyumlah

Assalamualaikum,

Penerbangan SIA atau Singapore Air dari Moscow selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi jam 5:08 pagi.  Mak Long bimbang juga sekiranya pesawat sampai lambat, tentunya bermasaalah untuk meneruskan jadual penerbangan ke Kuala Lumpur pula.  Setelah keluar dari pesawat, Mak Long segera ke terminal 2 dengan menggunakan khidmat keretapi lapangan terbang.  Alhamdulillah semuanya berjalan lancar seperti yang dijadualkan.  Suasana di lapangan terbang pagi itu agak lengang dan tidak sibuk.  Masih terlalu awal ya.  Sempat jugalah membersihkan diri untuk menyegarkan penampilan diri sedikit.  Yang penting sekali dapat gosok gigi!  Cuba melakukannya ketika berada di bilik air pesawat.  Hmmm... rasa tidak puaslah....  Kemudian terus berlalu ke pintu perlepasan melalui peperiksaan keselamatan lagi!  Tidak lama menunggu untuk masuk ke perut pesawat.  Sementara menunggu, Mak Long hantar e-mail untuk Pak Long supaya dia tidak bimbang.
 
Di pintu pesawat penerbangan MAS, tiga orang pramugari jelita anak Melayu sudah sedia menunggu di muka pintu menyambut penumpang masuk ke dalam perut pesawat.  Tetapi kenapa ya.... mereka tidak senyum melihat kami datang!  Senyumlah!  Tugas sebagai pramugari pun satu tugas yang penting dan mulia.  Ia melambangkan kewibaan dan kemeseraan peribadi rakyat Malaysia yang terkenal dengan sentiasa senyum dan peramah lagi bersopan santun.  Kalau pun ada masaalah dalaman hendaknya janganlah ditunjukkan kepada orang lain terutama kepada orang-orang asing dari luar negara yang datang ke negara kita. Kesal rasa hati Mak Long dengan sikap mereka.  Entahlah .....

Bagi Mak Long, penampilan yang bijak, bersopan dan mesera amatlah penting apabila bertugas berhadapan dengan perkhidmatan awam.  Anda yang bertugas berhubung dengan awam ada ambassador negara.  
  Seperti tangapan ramai termasuklah Mak Long sendiri tentang orang Russia yang mahal senyuman.  Ramai beranggapan mereka sombong, tidak mesera!




Kuntum sebagai hiasan




































No comments:

Post a Comment