Pages

Tuesday, January 30, 2018

Enchalada masakan Mexico

Assalamualaikum,

Tiap-tiap hari mesti fikir “apa hidangan untuk hari Ini?”  Kekadang tidak ada masaalah hendak masak apa, idea datang macam peluru di minda.  Senanglah otak tidak payah fikir panjang.

Hari ini tidak ada masaalah, bahan pun semua ada dalam peti sejuk dan dalam gerobok barang kering sudah isi barang-barang yang sudah habis.  Hari ini Mak Long cadang masak masakan makanan orang Mexico.  Di Texas penduduknya rata-rata orang Mexico terutama di bahagian selatan.  Mengikut sejarah pun dulunya Texas memang dibawah pemerintahan negara Mexico jadi tidaklah heran penduduk Texas lebih ramai orang Mexican.  Bahasa yang mereka tutur adalah bahasa Sepanyol (Spanish).

Nama masakan ialah enchilada (ench cer lada) casserole.   Bahan dalam enchilada menggunakan lempeng dipanggil tortillas (tor tias).  Lempeng ini dibuat dari "cornmeal" iaitu tepung jagung kasar.  Ada juga tortillas dibuat menggunakan tepung gandung.


Tortillas


Bahan:

1 lb daging ayam bahagian dada - buang kulit, potong kecil dan nipis
1 bawang besar dipotong dadu
1 cili sulah merah atau hijau di potong dadu
1 inci halia diparut/tumbuk
1 tomato dalam tin
1 jagong dalam tin - toskan airnya
cawan air
6 keping tortillas
1 cawan sour cream (boleh diganti dengan yogurt)
1-1/2 cawan keju parut
2 sudu besar minyak zaiton

Cara: 
  1. Panaskan ketuhar 400F
  2. Panaskan minyak dalam periok, masukkan ayam, bawang, cili dan halia.  Balik-balikkan sebentar kemudian masukkan tomato dari dalam tin bersama airnya sekali,  jagong dan air.  Masak hingga ayam empok.  Sekiranya kering boleh tambah air sedikit (masakan ini lembab).  
  3. Atur 3 tortillas dalam bekas pembakar ukuran 9”x 13” yang telah disapu minyak dahulu.  Letakkan ayam di atas tortillas, ratakan, kemudian letak sour cream/yogurt dan keju atasnya.  Ulang lapasan dan tutup dengan aluminium.  
  4. Masukkan dalam ketuhar dan bakar selama 40 minit.  Buka penutup aluminiun 10 minit sebelum sampai masa tamat pembakaran.

Enchilada Casserole

Cubalah... tak cuba tidak tahu sedap atau tidak.  Kalau tidak ada tortillas boleh diganti dengan roti chapati.  Mak Long pernah ternampak tortillas ada dijual di pasaraya Ion semasa berada di Kuala Lumpur.














No comments:

Post a Comment