Pages

Sunday, April 6, 2014

Manusia Merancang, Allah Menentukan

Assalamualaikum,

Sudah banyak hari Mak Long dengar perbincangan hendak pergi ke Big Bend di bahagian barat sempadan Texas dan Mexico antara Pak Long dengan sahabat baiknya Barry Strickland.  Tarikh bertolak ialah pada hari Jumaat  4 haribulan April.  Berjam-jam bercakap di talipon!  Namun begitu Pak Long masih belum memberi kata putus mahu ikut serta atau tidak dalam rombongan empat orang sahabat iaitu Pak Long, Barry Strickland, Tom Callaghan dan Terri Wills.  Pak Long ajak Mak Long bersama pergi, tetapi Mak Long tidak berminat berjalan jauh menunggang motorsikal walau pun Mak Long hanya duduk memboncing di belakang.  Buat penat dan sakit pinggang saja…  Tambahan Mak Long sudah beberapa kali melawat Big Bend…. empat kali dah!

Hari Rabu lepas akhirnya Pak Long buat keputusan mahu pergi bersama mereka.  Pagi Khamis Barry awal lagi sudah sampai ke rumah tunggu kami buka pintu.  Motorsikal Fat Boy Harley Davidson warna merahnya sudah diturunkan dari "trailer" yang ditunda dengan truck Toyotanya.  Barry biasa datang dan bermalam di rumah kami terutama hari-hari hujung minggu.  Kadang-kadang berturut minggu dia datang berkunjung ke rumah kami.  Katanya suasana di kawasan tempat tinggal kami tenang, damai dan paling digemarinya tidur atas katil bertilam tebal dan kukuh (firm mattress) di bilik atas.  Kasihan, baru-baru ini Barry telah disahkan pendapat penyakit kencing manis.  Doktor menasihatkan agar dia mengubah kepada cara makan permakanan sihat, turunkan berat badan disamping menelan pelbagai ubat.  

Memahami keadaan Barry, Mak Long melayari sesawang untuk memahami lebih lanjut tentang kencing manis dan mencari resepi mudah sebagai hidangan yang boleh kami nikmati bersama.  Tidaklah susah sangat untuk mencarinya.  Tambahan semua bahan ada dalam peti sejuk dan pantry.  Maka jadilah satu resepi baru yang enak lagi mudah dimasak, semua dapat menikmatinya.  Sop sayuran dicampur tomato dalam tin, barley dan daging ayam dimakan dengan 'biscuit' (roti atau bun).  Boleh tahan juga sedapnya!  Hahaha Mak Long puji masakan sendiri...

Malam itu Pak Long dan Barry sibuk mengatur dan berbincang jalan raya yang hendak dilalui serta membuat tempahan awal untuk bilik tempat bermalam di hotel di Bandar Del Rio.  Nampak gayanya mereka berdua sahaja yang sibuk mengatur perjalanan itu.  Tom dan Terri akan datang ke rumah kami esoknya pada hari Jumaat di mana mereka akan bertolak bersama.  Satu sahaja masaalahnya….cuaca!  Cuaca diramalkan hujan dan ribut angin pada hari Jumaat seterusnya di hujung minggu hingga hari Rabu hadapan.  Cuaca terlalu sejuk di Big Bend akan mencecah di bawah 30 degree F menyukarkan penunggang  menunggang motorsikal.  Ada kalanya ramalan cuaca yang dibuat tidak juga menepati, itulah harapan Pak Long dan Barry.  

Pada pagi hari Jumaat, cuaca masih tidak menyebelahi malah lebih sejuk dari yang diramalkan.  Angin pula bertiup kuat memangnya tidak selamat untuk penunggang motorsikal.  Kerana untuk keselamatan dan keselesaan Pak Long dan Barry terpaksa mengambil keputusan tidak meneruskan perjalanan dan memberi tahu Tom dan Terri keputusan itu.  Mereka yang berdua lagi itu setuju sahaja walau pun berasa terkilan.  Itulah dikatakan manusia hanya mengatur dan berusaha tetapi Allah jua yang menentukan.

TetapiTerri tetap hendak datang juga ke rumah kami dengan motorsikal Diana Glyde Harley Davidson warna hitam.  Dia berpakaian lengkap menahan dari kesejukan untuk menunggang motorsikal.  Katanya ingin kenal tempat kediaman kami.  Terry belum pernah datang ke rumah kami dan Mak Long tidak pernah bertemu dengannya sebelum ini.  Sudah berumor juga orangnya, sudah mencecah tujuh puluhan tahun.  Masih sihat dan kuat lagi.  Pak Long dan Barry kata Terri ni seorang hartawan memiliki tiga buah kapal terbang, berberapa buah kereta mewah, berumah besar di Cedar Park, dan ladang di Utara Texas.  Orangnya peramah dan tidak sombong.  Apabila Terri sampai, yang lain semua duduk berborak macam-macam mengelilingi meja tempat Mak Long buat kerja dapur.  Dia mengundang kami datang dan bermalam di rumahnya bertemu dengan Babara isterinya.  "I will take you take you on the plane ……" katanya mesera.
  
Apabila matahari sudah tinggi, angin bertiup pun sudah berhenti dan cuaca mulai panas sedikit mereka bertiga sahabat keluar menonggang/merempit motorsikal masing-masing menikmati suasana keindahan "Texas Hill Country".   Tidak jadi pergi ke Big Bend pun tidak mengapalah, boleh juga berjalan lihat-lihat kawasan berdekatan dengan rumah.







Pak Long sudah siap dengan pakaian untuk merempit dengan Barry dan Terri.







Mak Long masih pobia dengan kapal terbang.  Takut hendak naik kapal terbang tambahan lagi selepas nahas kapal terbang Malaysia MH370 baru-baru ini.  Mak Long senyum sahaja dengan pelawaan Terri dan mengucapkan terima kasih.  

Malam itu Barry bermalam lagi di rumah kami.  Pagi-pagi lagi esok harinya selepas sarapan pagi dia bertolak balik ke rumahnya di Alvin, Texas kira-kira 250 batu dari rumah kami.





Pak Long bantu Barry menaikkan motorsikalnya ke atas trailer.














Sedang menaikkan motorsikal ke atas trailer.  Pak Long jadi mandor….











Sudah naik atas trailer.  Pak Long jadi mandor…











Barry memastikan trailer di ikat kukuk pada belakang truck kemudiannya mengikat kiri dan kanan motorsikal dengan tali khas supaya motorsikal tidak mengelonsor turun bila trailer ditunda dengan truck nanti.











Sudah siap sedia untuk bertolak.  Bye Barry...



























No comments:

Post a Comment