Pages

Thursday, November 14, 2013

Nota Ke Dallas

Assalamualaikum,

Hati Mak Long tidak sabar menunggu hari  Jumaat datang.  Pak Long berjanji hendak pergi ke Dallas; hendak tengok pamiran motorsikal dari berbagai jenis baru dan lama di Convention Center, Dallas mulai hari Sabtu.  Mak Long tidaklah berminat benar hendak melihat pamiran itu, buat penat kaki berjalan sahaja.  Yang penting bagi Mak Long ialah hendak menemui puteri S kesayangan kini tinggal di Dallas.  Seperti ibu-ibu lain yang sentiasa merindui anak-anak mereka yang berjauhan, Mak Long juga sangat merindui Puteri S walau pun minggu lepas beliau telah pun meluangkan masa menjengok kami di rumah.  Kami tidak bermalam di rumahnya, sebaliknya kami menginap di Hampton Inn.  Alasan Pak Long, rumah Puteri S ada satu bilik sahaja susah hendah guna bilik kecil!  Ada-ada sahaja Pak Long nih!

Dallas, Texas

Pada hari Jumaat itu pukul sembilan pagi lagi kami sudah dalam perjalanan menuju ke Dallas.  Lalu lintas sibuk terutama bila kami sampai di Bandaraya Austin.  Dengan bantuan GPS menunjuk jalan kami selamat sampai di Hampton Inn jam dua petang.  Tidak tahulah dapatkah kami cari Hampton Inn tanpa bantuan GPS?  Mungkin sukar juga sebab kami tidak biasa di Dallas.  Inilah satu daripada kebaikan dan kepentingan adanya kuasa satelite terkini.

Sementara menunggu Puteri S balik dari kerja kami berihat-rihat sambil minum kopi panas.  Di luar sana sejuk sampai ke tulang!  Orang tua berjalan jauh sedikit cepat berasa penatnya, tidak macam zaman muda-muda dulu sentiasa bertenaga.   Puteri S habis kerja jam lima petang dan dia terus sahaja datang ke hotel menemui kami secepat mungkin.  Hilang rasa rindu Mak Long bila sudah melihat batang hidung dan senyuman manis Puteri.  Malam itu Mak Long berselera sungguh makan malam bersama.  Puteri S berjanji membawa kami ke pamiran motorsikal ke esokan paginya di Convention Centre.  Orang muda-muda mudah ingat jalan tidak kira di mana.  Bagi Mak Long sekarang janganlah tanya arah jalan, sesatlah jadinya.

Dallas Convention Center

Bangunan Sekitar Convention Center

Gambar di bawah adalah di antara motorsikal yang dipamirkan.  Beratus buah motorsikal dipamirkan dari jenama Harley Davidson, Triumph, BMW hinggalah Honda, Kawasaki dan sebagainya.  Ada juga jenama yang tidak pernah didengar sebelum ini pun ada.

Triumph

Dirt Bike

"Hello Pretty!..." Kata burung kakak tua

Kami bertemu Mat Saleh ini dengan seekor burung kakak tua yang pandai bercakap.  Dia mengembangkan sayapnya kepada Puteri S menunjukkan ia suka padanya.  Burung pun pandai hendak mengurat!

Lama juga kami di pamiran itu tunggu Pak Long membelek, membaca penerangan motor-motor.  Berminat sungguh dengan motorsikal terutama Harley Davidson.  Perut pun sudah berkeruncong minta diisi.

Sejarah Texas Longhorn

Di luar berhampiran dengan bangunan Convention Center terdapat gambaran istimewa iaitu bentuk beratus ekor lembu Texas Longhorn dibuat dari logam sedang turun dan naik bukit serta melalui sungai dan lurah.  Beberapa bentuk lembaga cowboy pula menunggang kuda  seolah-olah sedang mengawasi Texas Longhorn menuju ke suatu arah.  Sejarah Texas Longhorn pernah Mak Long ceritakan bertajuk "Texas Longhorn" pada awal bulan November, 2013 baru-baru ini.

Dalam perjalanan kami ke tempat makan, Pak Long ternampak pula satu pamiran kereta lama dan kereta mewah berhampiran tidak jauh dari kawasan Convention Center.  Dia minta Puteri S berhenti dan melihat pamiran kereta pula.....  Tertangguhlah lagi perut kosong buat seketika.

Kawasan Pamiran Kereta

Kereta dua alam

Kereta di atas "The Shark" boleh diguna dua alam iaitu di darat sebagai kereta dan di dalam air sebagai boat.  Di bahagian belakang di bawah bersebelahan dengan tayar ada dua kipas (propeller).

Corvette 2014

Ferrari

Lamborghini Reventon

Kereta lama

Akhirnya hampir pukul tiga petang baru beredar dari tempat pamiran kereta di atas.  Perut pun sudah hendak merajuk kelaparan....  Sebenarnya banyak kereta-kereta mewah dipamirkan seperti Lamborghini, Ferrari, Porsche dan lain-lain.  Yang menariknya pemilik-pemilik kereta itu kebanyakan dari warga emas.

Salad kale, pecan dan avacado

Hari itu Puteri S beria benar hendak belanja kami makan tengahari di restauran vegetarian....hasil gaji pertamanya.  Alhamdulillah.. Ya Allah semuga Engkau tambah dan murahkan lagi rezeki anak ku....

Buah petola

Menurut kata Puteri, restauran ini menggunakan hampir semua bahan sayuran hasil dari tanaman mereka sendiri di belakang restauran dan pelanggan dibenarkan melihat tanaman mereka.

Selepas makan Puteri membawa kami ke pusat beli-belah terkenal di Dallas iaitu Northpark Mall.  Besar sungguh pusat beli-belah tersebut.  Kami tidak membeli apa-apa pun cuma tengok-tengok sahaja.  Hujung minggu begitu terlalu ramai penggunjung datang.  Bukan datang untuk membeli belah sahaja, macam kami juga sahaja tenggok-tenggok "window shopping" cakap orang putihnya.  Berbagai jenis barang berjenma terkenal ada.  Harga pun boleh tahan juga!  Yang menjadi istimewa pusat ini ialah di seluruh ruang kosong diindahkan dengan berbagai seni, lukisan dan hiasan yang ditukar ganti mengikut musim.  Ketika dalam lawatan kami temanya adalah musim luruh.  Berbagai jenis labu dan cactus serta pokok X'mas ada dihiasi.

Tidak pun habis kami pusing pusat beli belah.  Mak Long sudah tidak tahan penat berjalan.  Kaki sudah rasa hendak patah kepenatan.  Pak Long sukalah sebab kami boleh balik ke hotel.