Pages

Friday, June 28, 2013

Nota Rawatan LipiFlow

Assalamualaikum,

Kali ini Mak Long hendak menulis tentang rawatan penyakit mata kering atau "Blepharitis".  Pernah menulis tentang "Blepharitis" bertajuk "Nota Penyakit Kering Mata (Blepharitis) dalam bulan Mac 2013.  Dr Michael Orozco telah membuat pemeriksaan mata Mak Long dan mengesahkan mengidap penyakit tersebut.  Kedua-dua mata menunjukkan tanda-tanda kekeringan dan mungkin menjadi lebih teruk lagi kalau tidak dirawat.  Terdapat kelemahan di sekeliling kelinjar bibir mata tidak dapat mengeluarkan air mata yang mencukupi untuk melembabkan mata.  Beberapa petua untuk mengurangkan rasa kekeringan yang dinasihatkan telah dicuba.  Di antaranya menggunakan kaedah mendemah/menekap kedua mata dengan tuala bersih yang dibasahkan dengan air suam, dan letakkan tuala itu pada mata tertutup selama 1 hingga 2 minit.  Kemudian ulang cara begini beberapa kali serta bersihkan perlahan-lahan di sekeliling pangkal bulu mata setiap hari sekurang-kurangnya dua kali sehari.  Namun kaedah ini masih tidak memberi kesan disamping menggunakan titisan air mata buatan (tear drop) ke dalam mata.  Dr Orozco mencadangkan Mak Long menjalani rawatan "LipiFlow". 

Seminggu selepas pertemuan dengan Dr Orozco, Mak Long ada temujanji pula dengan Dr Jason Burns untuk rawatan susulan selepas menjalani rawatan membersih cataract dan memasang kanta "ReStore Len" ke atas mata sebelah kanan.  Mak Long beritahu tentang perbincangan dengan Dr Orozco.  Kami berbincang dengan panjang lebar pros dan cons membantu Mak Long membuat keputusan seterusnya.  Dr Burns menyakinkan Mak Long bahawa rawatan ini dapat membantu masaalah kering mata dan beliau sendiri bertauliah melakukan rawatan tersebut.  Jadi Mak Long yakin dan bersetuju menjalani rawatan LipiFlow dengan Dr Burns memandangkan pertamanya; dia bertauliah dan kedua beliau dapat menyakinkan khidmat yang diberi akan memberikan hasilnya.

Tarikh rawatan ditetapkan pada 16hb May, 2013.  Pada hari tersebut Mak Long menerima dua rawatan iaitu rawatan "YAG CAP" di mata kanan dan sejam kemudian, menjalani rawatan LipiFlow pula pada kedua-dua mata.

YAG ialah kaedah rawatan diberi kepada pesakit mata selepas menerima rawatan membuang selaput "cataract" dan memasang kanta "ReStore Len" dengan tenaga laser.  Rawatan ini disusul untuk membersihkan kanta dari selaput yang masih tinggal di kanta baru itu.  Pesakit tidak perlu dirawat di rumah sakit dan masa rawatanya singkat hanya beberapa minit sahaja.  Setengah pesakit akan bertambah baik secepat selepas rawatan dan setengah pula perlu beberapa hari sebelum boleh melihat dengan jelas.  Bagi Mak Long mengambil masa dua tiga hari baharu jelas pengelihatan.  

Apakah Rawatan LipiFlow?


Inilah mesen LipiFlow yang digunakan


Rawatan LipiFlow ialah satu kaedah baharu ditemui untuk merawat penyakit mata kering "Blepharitis".  Alat yang digunakan diletakan di bawah bibir mata atas dan bawah yang dibentuk sedemikian rupa supaya tidak menyentuh sedikit pun pada "cornea" ketika rawatan dijalankan.  Kemudian pesakit dibaringkan dan berehat di kerusi yang selesa ketika rawatan dijalankan selama 12 minit.  Sistem rawatan ini menggunakan tenaga haba yang berfunsi sebagai urutan perlahan-lahan pada bibir mata membantu membuka rongga lubang kelinjar yang tersumbat dan mengeluarkan kekotoran.  Ia juga akan membantu mengeluarkan air mata semula jadi semula.  Buat sekarang rawatan ini hanya diberikan kepada orang dewasa sahaja.  Selepas rawatan itu keselesaan dirasai serta pengelihatan pun bertambah baik.  Dr Burns memberitahu dalam masa dua tiga hari Mak Long merasa keselesaan, tetapi lebih kurang seminggu selepas itu rasa kekeringan akan terasa pula.  Ini disebabkan saluran kelinjar mula membuat air mata sendiri.  Untuk melegakan rasa kekering dinasihatkan mengguna titisan air mata buatan.  Alhamdulillah rawatan LipiFlow membantu mengatasi masaalah yang ditanggung begitu lama.

Untuk pengetahuan semua harga rawatan ini berharga USD1,400.00 bagi kedua-dua mata. Agak mahal, mungkin buat masa-masa hadapan apabila sudah banyak khidmat ini digunakan harganya mungkin kurang sedikit.  Mak Long agak aje....


















No comments:

Post a Comment