Pages

Wednesday, April 18, 2018

Sembang Kami - Taman Cactus

Asslamualaikum,

Pak Long sudah lama berangan hendak buat taman cactus.  Mak Long biarkan sahaja.    Nanti-nanti bila hendak mula Mak Long boleh tolong tengok!  Hahaha..... Maka beberapa hari lepas beliau berkerja keras dan berjaya buat dan tanam beberapa jenis cactus yang kami kutip dari merata tempat di Texas.  Antaranya diambil dari Big Bend National Park.  Tengoklah tu.... Cantik kan?  Yang tidak bagusnya cactus banyak duri tajam, halus, luncup dan menyakitkan bila dipegang tanpa sampul tangan tebal.

Cactus ungu

Big ear cactus

Lepas itu Pak Long cakap beliau hendak alih "windmill" dari tempat kedua benda itu dialih dahulu.  Bertanya dia di mana harus dialih "windmill" itu.  Mak Long cadangkan letak di taman cactus itu dan berliau setuju.  "Bagus juga tu... terpikir juga tadi!.."  katanya.  Jadi sepetang ini kerja-kerja mengalih "windmill" besi yang berat bukan main lagi.  Hahaha kerja gila... kalaulah apa-apa berlaku mati kena timpa "windmill"!



Windmill di tempat kedua

Mula-mula Pak Long ikat bahagian tapak "windmill" dengan tali dan sangkutkan di belakang trektor mesen pemotong rumput.

Mak Long:       Boleh ker heret "windmill" dengan mesen ni ?

Pak Long:       Tentulah....  

Mak Long:       Ooookkk....  (rasa tidak yakin tapi diam-diam sahaja)

Pak Long:        Awak drive, saya jaga dari belakang......

Mak Long:       Hahhhh!  Me!  Ok!   (dalam hati risau bukan main, takut benda ala tu terbalik menimpa kan bala nanti)



Windmill di tapak tanam cactus

Alhamdulillah,  berjaya juga kerja mengalih windmill.  Mintak-mintak situlah tempat tetapnya.  Nyaya nanti, tidak memasal kena timpa windmill....   Kita tengoklah nanti beralih lagi atau tidak.


Mesen rumput 

Mesen rumput ini bagus tidaklah penat menyorong seperti mesen rumput yang lagi satu jenis itu.  Benda ini kita drive macam pandu kereta.  Dulu-dulu tugas Mak Long mesen rumput ketika Pak Long masih berkerja.  Mak Long ambil dua hari untuk mesen rumput sorong, sehari bahagian belakang rumah dan sehari lagi bahagian hadapan rumah.  Dengan mesen ini sehari boleh siap kerja.  

















2 comments:

  1. Mak Long tengok windmill tu teringat cerita Little House On The Prairie.....hahahahahahaha...

    ReplyDelete