Pages

Saturday, February 24, 2018

Sayur Peria Masak Cili Jalapeno

Assalamualaikum,


Alhamdulillah.....  Berminyak bibir makan sedap malam ini.  Biasa Mak Long tidak makan selepas pukul tujuh malam.  Malam ini lain sedikit.  Sudah beberapa hari lauk ini sudah terbayang melayang-layang dalam minda sampai meleleh air lior dibuatnya hahahaha ... betul!

Orang sebelah memang tidak ingin, untunglah kite dapat pulun semua.  Hari itu Mak Long goreng sedikit dengan telur untuk sarapan paginya... Ada ker diasing-asingkannya sayur tu!  Mak Long kutip masuk dalam pinggan sendiri...hahaha jangan ketawakan.  Rugi.....tidak baik membasir!

Haaaa inilah benda yang buat Mak Long terlior habis....   Nasi panas lauknya sayur peria masak lemak cili pedas dengan udang, itu sahaja.  Bukan senang hendak dapat sayur peria.  Kena pergi ke pasaraya China di bandaraya Austin baru ada.  Itu pun nasib!  Omputeh tidak pandai makan sayur macam kita-kita dari sebelah Asia.  Rugi betul mereka.  Tapi kalau mereka sudah tahu rahsia sesuatu makanan berhasiat seperti kelapa, kunyit dan buah manggis seluruh dunia mereka cerita.  Macam mereka pulak jadi pakar lebih-lebih, cara guna bahan-bahan itu.  Ini bolehlah ibaratkan "lembu punya susu, sapi dapat nama" kan!

  
Peria masak lemak pedas

Cili padi tiada, tetapi tetap ada penggantinya...cili jalapeño dari Mexico.  Sebutan yang betul ialah “halapenyor”.  Orang Mexican tidak pandai mengeja hahaha.  Cili jalapeño ialah sejenis cili pedasnya lebih kurang seperti cili padi juga.  Saisnya besar dan gemok-gemok... biasa jual di pasaran berwarna hijau.  Orang Mexican suka makan makanan pedas-pedas tetapi masih tidak boleh lawan dengan orang Melayu dan orang Thai.  


Cili jalapeno

Sekiranya ada peluang ke USA cubalah makan cili jalapeno jerok, banyak terdapat di mana-mana pasaraya.  Biasanya cili jalapeno itu di potong-potong nipis baharu dijerok.  Jerok cili ini boleh dimakan/dimasak campur dalam daging burger tambah ompp.  Mak Long pun sering juga buat dan guna jeruk cili ini dalam masakan seperti burger, daging goreng dan sebagainya. 


Jeruk cili jalapeno













No comments:

Post a Comment