Pages

Thursday, November 3, 2016

Fine-Needle Thyroid Biopsy

Assalamualaikum,

Dari catatan:


Hari ini Mak Long telah menjalani satu  tatacara ("procedure") dipanggil "Fine-Needle Thyroid Biopsy" di Resolute Health Hospital.  Sebelum menjalani tatacara ini pesakit dikehendaki berpuasa selama enam jam ... tidak boleh makan dan minum atau menelan ubatan.  Rawatan ini tidak memerlukan tinggal di wad hospital.  Jadi pesakit luar (out patient) sahaja.

Apa itu Fine-Needle Thyroid Biopsy?

Ia adalah suatu tatacara khusus untuk mengambil sedikit tisu (tissue) dari kelenjar tiroid (thyroid gland) dengan menggunakan jarum halus khas.  Kelenjar tiroid ini terletak di bahagian hadapan leher dan ia berbentuk seperti rama-rama.

Mengapa dan bagaimana "procedure" itu perlu dilakukan?

"Procedure biopsy" dilakukan khususnya untuk menentukan keadaan "nodule" (ketumbuhan) atau "cyst" (sista) terdapat di thyroid gland samaada ia merbahaya pada kesihatan atau tidak.

Ketika procedure tersebut dijalankan kepada pesakit, sejenis jarum halus yang khusus dimasukkan/dicucuk menembusi kulit leher hingga ke kelenjar.  Funsi jarum tersebut ialah mengambil sedikit cell/tisu daripada kelenjar.  Kaedah ini doktor mungkin mengulang beberapa kali untuk menentukan cel-cel dapat diambil dari seluruh ketumbuhan di kelenjar tiroid.  Jarum itu digunakan untuk menyedut dan mengeringkan cecair yang terdapat pada "cyst".  Cell atau tisu yang diambil itu akan dibawa ke makmal untuk pemeriksaan lanjut yang perlu dilakukan.  Kiranya ia merbahaya doktor pakar akan membuat rawatan tertentu.

Mereka Dr Bailey, Darleen Rn dan Chelsea juru ultrasound iaitu pasukan yang bertugas hari ini sangat baik dan amat berhati-hati menjalankan tugas mereka yang mengambil masa lebih kurang tiga puluh minit lebih. Setiap langkah yang mereka lakukan mereka akan mengumum dan menerangkan kepada Mak Long.  Darleen siap pegang tangan Mak Long konon bimbang merasa takut ketika doktor memasukkan jarum ke leher.   Hahaha sebenarnya memang rasa seriau juga .....  tetapi ia tidak menyakitkan!

Procedure dimulakan dengan membuat ultrasound kali kedua di bahagian kedudukan thyroid bagi menentukan thyroid sebelah kanan atau sebelah kiri yang perlu dilakukan procedure tersebut.  Ultrasound pertama telah dibuat dua minggu lalu.  Kemudian diikuti pula bahagian tandatangan kertas kerja  mengizinkan mereka membuat procedure bermula.  Apabila selesai Mak Long dibenarkan pulang kerumah dan Pak Long dijemput masuk ke bilik pembedahan.  Ketika procedure dilakukan Pak Long diminta menunggu di bilik menunggu.  Yang geli hatinya masa hendak keluar bilik pembedahan Mak Long siap bangun menuju ke pintu.  Laju aje langkah Mak Long, maklumlah bukannya sakit pun.  Darleen segera kata "Uwhaaa..... Hold on Maam, You have to ride in this...!"  Hahh nak kena duduk atas kerusi sorong pulak... boleh jalan sendirilah!  "Hospital rules...Maam".  "Ok..."  Beliau sorong sampai di hadapan pintu kereta di mana Pak Long sedang sedia menanti di muka pintu hospital.  Hahahaha rasa pelik kena sorong!!

Bagaimana masaalah thyroid dikesan?

Awal tahun ini Dr Francis yang kami pilih dilantik sebagai doktor keluarga atau kalau di Malaysia dipanggil "panel doktor" ke gitu kalau tidak silap, beliau menyarankan membuat peperiksaan CT scan.  Di US fungsi sebagai doktor keluarga ialah doktor tersebut akan merawat dan menyimpan segala jenis rawatan peribadi seseorang dan ialah juga akan mencadangkan dan mengesyurkan rawatan yang perlu itu kepada pakar-pakar doktor lain kiranya perlu.  Rawatan dari doktor-doktor yang disyurkannya pula mereka akan berhubung rapat dengan doktor keluarga dengan berkungsi maklumat rawatan yang diberi.  CT Scan ialah kaedah Sinar X atau X-ray yang boleh mengesan berbagai masaalah-masaalah dalam organ dalam badan manusia.  Ia adalah teknik menghasilkan bayangan struktur di dalam badan pada kedalaman tertentu menggunakan sinar X.  Ia boleh mengambil gambar sinar X dalam setiap sudut organ.  Sebelum menjalani CT Scan pesakit perlu berpuasa tanpa makan dan minum juga tidak dibenarkan memakan sebarang ubatan beberapa jam sebelumnya.  Kaedah ini tidak menyakitkan.  Ia cepat dan tepat mengesan masaalah dalam badan.

Selepas menjalani CT Scan Mak Long berasa dahaga dan dinasihatkan agar minum air kosong banyak untuk membersihkan buah pinggang atau "kidney" dari cecair yang dimasukan dalam badan ketika menjalani kaedah CT Scan.  

Keputusan yang mereka dapati ada beberapa isu dalam badan tetapi tidak/belum merbahayakan lagi.  Hahahaha ingatkan kita ni sihat benar, rupanya indah rupa dari sebenarnya.  Dua perkara masaalah yang dikesan ialah masaalah tirod dan kelihatan kandungan kalsium di bahagian tisu jantung.  Alhamdulillah kedua-dua masaalah tersebut sudah dibereskan ok!

Kali kedua Mak Long melalui mesen CT Scan atas nasihat dari Dr Ferra Yesser pakar penyakit jantung yang merawat ialah untuk mengetahui berapa tahap kalsium yang terkandung dalam tisu jantung.  Kaedahnya sama juga tetapi yang ini dipanggil "cardiac CT for calcium scoring" di mana ia menggunakan peralatan khas untuk mengeluarkan gambar di rongga urat-urat jantung yang halus dan menentukan samaada ada urat-urat yang tersumbat atau tersangkut yang menjadi "plaque" disebabkan kalsium.  Keadaan begini boleh menyebabkan seseorang mendapat serangan sakit jantung atau strok.  Umur sudah larut begitulah......  

Di bawah ini adalah gambar-gambar mesen CT Scan yang terdapat di pusat-pusat kesihatan.  Bentuk CT Scan itu menyerupai donut besar ... 


Mesen CT Scan


Rawatan sedang dijalankan
Gambar dari Google


Melalui mesen CT Scan berupaya mengesan beberapa isu kesihatan dalam badan.  Pekerja yang bertugas di bahagian ini sangat baik dan mesera membantu pesakit berasa selesa.  Mereka memberi penerangan yang cukup ketika mereka menjalankan kerja menerusi mesen CT Scan.



 














5 comments:

  1. Mak long, nak tanya. Ada rasa sakit tak selepas buat FNC tu?

    ReplyDelete
  2. Salam. Saya nk tnya masa buat biopsy ambil sample tisu dileher sakit tak? Selepas diambil tisu ada trjdi bengkak atau klkluar darah tak tempat yg di biopsy.

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam,
    Tak rasa sakit dan tak ada bengkak atau sebagainya. Ia selamat. In sha Allah

    ReplyDelete