Pages

Wednesday, August 31, 2016

Mengurut Keletihan "Jet lag"

Assalamualaikum,

Penerbangan jauh menaiki pesawat amat meletihkan.  Akibat dari penerbangan jauh itu mengganggu seperti rasa keletihan dan kebingungan diri.  Badan seseorang itu berasa tidak mampu dalam menyesuaikan diri dengan zon waktu yang baharu.  Ia dinamakan dalam bahasa Inggeris "jet lag".  "Jet lag" boleh mengganggu pola tidur seseorang iaitu membuat rasa mengantuk dan lesu.  Semakin banyak zon waktu yang dilintasi kerana penerbangan jarak jauh, maka "jet lag" yang dialami lazimnya menjadi lebih teruk dan mengambil masa beberapa hari untuk pulih.

Bagaimana boleh terjadi "jet lag"?

Menurut yang Mak Long baca, bahawa dunia ini terbahagi kepada 24 zon waktu yang berbeza.  Tubuh kita akan menyesuaikan waktu sehari 24 jam dipanggil ritme sirkandian.  Ritme ini mudah terganggu setelah melintasi zona waktu yang berbeza.  Jadi, penyebab "jet lag" adalah selepas perjalanan penerbangan yang jauh sehingga tubuh gagal menyesuaikan dengan zon waktu yang baru.

Cara untuk mengatasi rasa "jet lag" itu mudah sahaja:

Apabila mengalami "jet lag", perlulah diatasi segera agar tidak menimbulkan masaalah.  Biasanya "jet lag" tidak menimbulkan masaalah kesihatan jangka panjang yang membimbangkan hingga memerlukan menelan ubat.  Tip-tip untuk kelegaan dari "jet lag" :

*  Ketika sampai di tempat yang dituju .. Lakukan rutin baru iaitu masa makan dan tidur hendaklah mengikut tempat zon masa baru.  Jangan ulangi rutin biasa yang dilakukan di rumah di tempat baru.

*  Elakkan tidur siang apabila sampai di destinasi baru walaupun badan berasa letih selepas penerbangan jauh sehingga sampai waktu tidur yang betul.  

*  Segarkan diri dan sentiasa aktif hingga sampai waktu tidur di tempat baru untuk membantu tubuh menyesuaikan diri dengan rutin baru.

*  Dapatkan cahaya di luar waktu siang hari kerana cahaya itu membantu tubuh menyesuaikan suasana baru.

Sehari selepas Mak Long sampai, Kakak (puteri sulung Mak Long) sarankan kami makan tengahari di kedai makan di Kampung Baru.  Hendak makan nasi penyit katanya.  Mak Long ikut sahaja asal sahaja dapat membatu menghilangkan "jet lag".  Sejak sampai di Kuala Lumpun ini keluarga asik-asik ajak menjamu selera sahaja.  Habislah diet Mak Long, entah ke laut mana ...?  Apa-apa pun Mak Long perlu berhati-hati tentang permakanan.  Alaa enjin perut lama....

Malamnya pula anak-anak bawa ke kedai makan anak saudara Mak Long di Damansara Utama.  Nama kedai makan itu ialah "The Port".  Mereka ni masih baru lagi dalam urus niaga kedai makan.  Masih banyak kelemahan.  Alhamdulillah menjadi juga walau pun pelan-pelan berkat berbekalkan kecekalan di hati mereka.  Mereka mendirikan sebuah bangunan kecil kemudian bahagian dalamnya dibahagi-bahagikan kepada beberapa petak jualan yang disewakan kepada peniaga-peniaga kecil menyediakan beberapa jenis menu.

Kami sengaja datang senyap-senyap ke sana, duduk di meja di suatu sudut kemudian membuat pesanan makanan dan minunan.  Sudah siap buat bayaran baharu cari anak-anak saudara Mak Long.  Terkejut mereka apabila nampak Mak Long muncul dengan tiba-tiba.  Kalut mereka mahu menyediakan meja untuk kami.  "Mak Long, mintak ler apa-apa nak ekk... Tariq belanja!"  Hampir merajuk mereka apabila diberitahu semua sudah beres.....  Mak Long cakap "business tetap business" walaupun dengan keluarga.  Keluarga ramai, kalau semua yang datang hendak dibelanja.... Tidak boleh jadilah begitu.....

Ketiga-tiga anak saudara datang berkumpul di meja kami ...sembang-sembang macam-macam.  Ketika mereka kecil semuanya manja dengan Mak Long.  Sudah besar panjang pun tetap sama.  Kemudian Alil datang ke meja membawa sebesen buah manggis dari kampung.  "Keras kulitnya Mak Long, si anu tu dimasok ke nye dalam peti sejuk!  Isinya tak aral (rosak)..."  Pukul satu pagi baharulah kami bersurai.  

Semuga anak-anak muda Melayu kita akan terus gigih berusaha bersaingan dengan bangas-bangsa lain di negara ini.  Yang mereka perlu adalah galakan di samping dengan doa dari keluarga dan sahabat-sahabat.






















1 comment:

  1. Stedey Mak Long....Jaga jugak makan ya....kawasan rumah saya banyak sangat gerai-gerai durian....saya suka tapi masih boleh kontrol lagi...dah setahun juga tak makan durian..take care Mak Long!

    ReplyDelete