Pages

Thursday, July 7, 2016

Perjumpaan Hari Pelajar (Perjalanan Hari 1)

Assalamualaikum,



Kampung Wickliffe, Kentucky

Sejak bulan January lagi Pak Long selalu menyebut tentang hari perjumpaan pelajar-pelajar tua ketika beliau di sekolah tinggi dahulu yang mereka adakan setiap lima tahun sekali.  Hubungan mereka di sekolah tinggi lebih rapat lagi dari hubungan sahabat-sahabat lain di kolej.  Mungkin mereka itu boleh dikatakan membesar dan menghabiskan zaman remaja di peringkat awal hidup mereka di Kampung Wickliffe.  Kawan sepermainan dan mereka membesar bersama membuat mereka lebih rapat.  Membajak tanah perkebunan, menanam tembakau, jagung dan pelbagai jenis tanam juga menjaga binatang ternak bersama.  Tahun ini sudah sampai masanya untuk perjumpaan itu lagi yang akan diadakan pada 9hb July, 2016.  Pak Long menyatakan keinginannya hadir dan mengajak Mak Long pegi sama.  Jadi kenalah balik kampung gamaknya dimana perjumpaan itu akan diadakan.  Tidak seronok pergi seorang katanya.....  Jauhlah di Paducha (pa-duu-ka), Kentucky sana...lebih kurang 14 jam perjalanan dengan kenderaan.  Pak Long lebih selesa pandu kereta sendiri dari naik kapal terbang.  Senang ... Ada kereta senang hendak ke sana ke mari tidak perlu sewa kereta.

Jadi hari ini 7hb Julai bersamaan dengan hari kedua raya 'Idilfitri, kami bertolak awal dari rumah sebelum pukul tujuh pagi.  Mak Long minta singgah di Dallas singgah di rumah Icah hantar rendang, lemang daun pisang, cake dan buah-buahan serba sedikit.  Kesian anak Mak Long tidak dapat balik pada hari raya pertama dan hari raya kedua pula Icah ada temujanji dengan doktor gigi untuk cabut ke empat-empat gigi bongsu yang bermasaalah.  Temujanji itu telah dijadualkan sejak dua bulan lalu...tidak boleh tukar tarikh lain.

Pukul 11.00 pagi kami sudah sampai terpacak di hadapan rumahnya tetapi Icah belum balik lagi.   Mak Long telepon Icah, sahabatnya yang jawab.  Sahabat se pejabatnya telah menemani.  Di US ini sekirannya hendak cabut gigi pun mesti ada seseorang untuk membawa/hantar pesakit itu balik dari kelinik.  Kalau tiada sesiapa membantu segala temujanji berupa pembedahan walau pun kecil akan dibatalkan temujanji itu.  Mereka singgah di famasi untuk mendapatkan ubat tahan sakit.  Adalah lebih kurang lima belas minit kemudian mereka sampai.

Anak Mak Long yang ini lain sedikit, maklumlah anak bongsu ..manjanya yang lebih.  Pak Long bukakan pintu kereta...nampak sahaja dia muka emaknya air mata dan dan itu juga berserebeh berderai turun macam hujan!  Kememeh betul!  Hahaha..manjanya anakku!  Selepas makan ubat tahan sakit Mak Long suruh tidur...sakit katanya berdenyut-denyut.  Siap bawak balik gigi yang sudah dicabut.  Dua gaham sebelah atas terpaksa dibelah dan dipecahkan sebab tidak dapat hendak dikeluarga.  Ada beberapa jahitan kecil.  Patutlah sakit..

Lebih kurang tiga jam kemudian kami teruskan perjalanan dan bermalam di bandar Lonoke, Arkansas.  Telepon Icah, katanya sudah tidak berapa sakit dan tidak berdarah lagi gaham yang luka itu.   Esok pagi-pagi kami akan teruskan perjalanan hingga destinasi kami di Paducha, Kentucky.  Malam Sabtu ialah perjumpaan kelas murit-murid tua..



5 comments:

  1. Selamat Hari Raya Mak Long. Kesian Icah.

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raya semua!! Maaf Zahir Batin..

    ReplyDelete
  3. Wah...mesti best bila berjumpa dengan rakan-rakan lama....bagaimanalah rupa masing-masing sekarang ya! Selamat Hari Raya serta Maaf Zahir dan Batin Mak Long/Pak Long....

    ReplyDelete
  4. lamanya masa perjalanan..14 jam..

    ReplyDelete