Pages

Saturday, April 16, 2016

Cecah Kicap + Wasabi

Assalamualaikum,

Sudah lama benar teringin kuih bakar.  Terasa seperti sudah dalam tekak, macam mak andeh menggandung pula!!  Kuih bakar adalah antara kuih muih Melayu yang menjadi kesukaan sejak dari kecil hinggalah sudah tua-tua begini.  Telepon Icah puteri bungsu Mak Long kalaulah dia balik hujung minggu ini.  Boleh makan bersama sambil sembang-sembang emak dengan anak gadis manis.  "Very sorry Mom, I cannot come home...got to work on weekends...".  Tidak mengapalah, kalau sudah begitu buat sikit cukuplah lepaskan rasa teringin.  Buat setengah bancuhan sahaja.  

Bahan semua ada cuma tidak menggunakan gula pasir yang digantikan dengan gula kelapa.  Warnanya tidaklah hijau cantik seperti kuih bakar biasa.  Yalah warna hijau daun pandan campur gula kelapa lain benar rupanya... Tidak tahu warna apa namanya hahaha....  Yang paling seronok bukan main sekali ialah tengok dalam peti sejuk terjumpa lempok durian, you.... Lupa ada!!  Sudah berapa bulan bawa balik dari kampung baru terjumpa dan ingat!  Apa lagi masukkan sedikit dalam bancuhan kuih bakar..  Senyum manjang orang tua ini...  Poooohh!  sedap dan nyaman rasa hendak pengsan baunya bila hampir masak dari dalam ketuhar...  "What are you cooking!  Smell so good....!"  Tanya Pak Long..  


Kuih Bakar 

Memang sedap weiii....  Tambah sedap rasanya bila cicah dengan kicap campur sedikit wasabi.  Berdengung otak sampai ke telinga perkena wasabi... Hahahaha  Cicah kuih manis dengan kicap campur wasabi??  Haaa itulah kesahnya.  Orang Johor terutama dari Daerah Muar biasa makan goreng pisang atau mee siput goreng (mee kuning dilipat-lipat jadi bulat leper dan dikeringkan hendak makan baru digoreng)  dengan sambal tumis cair.   



Mee siput Muar (mentah)

Tidak malu Mak Long puji masakan kuih bakar ini.  Tetapi memang sedap!  Tiga hari habis dan licin... sarapan dan manisan cuci mulut selepas makan.



Kuih bakar cicah kicap + wasabi












No comments:

Post a Comment