Pages

Monday, March 14, 2016

Spring Cleaning

Assalamualaikum,


Hendak "spring cleaning" kata Pak Long.  Hendak bersihkan bangsal belakang itu bagi kosong biar ada ruang hendak letak meja kerja tukangnya.  Baguslah....  Hendak jual semua mesen yang tidak diguna..  Mesen potong rumput, Brenda sudah beli untuk adik lelakinya yang sedang mencari mesen macam itu kata Brenda.  Mesen rumput ini mampu memotong rumput tinggi dan anak kayu kecil.  Kurang sudah satu benda.


Mesen rumput

Semalam ada orang datang hendak beli "mulcher chipper" iaitu mesen penyerpih atau memarut dahan kayu, ranting dan daun.  Mulch itu sangat berguna untuk letak menutup keliling pokok dan tanaman.  Ia adalah satu dari cara untuk menjaga akar pokok daripada kekeringan di musim panas.


Mulcher chipper

Pak Long nampak cemas sedikit apabila orang itu beritahu dia akan datang ke rumah tengok mesen mulcher sebelum membelinya.  Kenapa cemas?  Hahaha .... apabila Pak Long memetik switch untuk hidupkan mesen... tiada bunyi.. Berketek pun tidak....  Tidak mahu hidup!  "Darn it.....!  Terdengar perlahan sahaja kelohannya.  Aduhai kesihan Pak Long.  Apa lagi Pak Long sengseng lengan baju, buka enjin, tukar minyak baru dan bersihkan entah apa lagi.  Pasang balik... Hah! hidup pun enjinnya sekali petik sahaja.  Tersengeh sambil tarik nafas puas hati nampak...!  Lelaki itu jadi membeli mesen itu.  




Pak Long sedang membantu menaikkan mesen itu ke truck pembeli.  Berat tu.... Kurang dua benda yang memenuhi bangsal belakang itu.  Baguslah!


Petang semalam kami pergi lagi ke gedung Lowes lagi.  Juling lagi mata Mak Long tengok bunga seolah-olah semuanya menggamit melambai-lambai pada Mak Long.  Pak Long berhasrat membeli beberapa pokok rosemary sebagai melindungi pandangan serabut nun di sempadan kawasan rumah kami.  Pokok rosemary mudah dan cepat membesar.  Tidak perlu penjagaan.  




Itu rumah jiran keluarga Mexican baru pindah hujung tahun lalu.  Banyak barang mereka sekiling rumah ....












2 comments:

  1. assalamualaikum maklong
    wah dah ada yang beli mesen tu ye bagus lah skurangnya lengang lah sikit kan

    maklong saya ada tag maklong, ke blog saya kejab ya tengok apa yg saya tag tu heeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Kak Noor,

      Haah alhamdulillah. Orang sini tidak kesah beli barang terpakai. Terima kasih banyak Kak Noor. Kak Noor ubah suai rumah ya cantik dwn menarik.

      Delete