Pages

Saturday, December 12, 2015

Nota Sarap Ubi Keledek Dan Ubi Kentang Bakar

Assalamualaikum,

Riadah berjalan kaki pagi ini seronok juga ditambah dengan cuaca yang cantik dan dingin.  Berpeluh.. Rasa segar badan..!  Lapang fikiran...!  Sampai di rumah  Pak Long pula sibuk membakar beberapa tunggul pokok cedar kering keliling rumah.  Mak Long alah dengan bunga pokok tersebut.  Itu yang sebuk sangat Pak Long menebang pokok-pokok cedar atau nama saintifiknya "juniperus".

Kebetulan pula Mak Long memang belum sarapan lagi.  Terasa lapar!  Sudah mengopi awal-awal sebelum berjalan tadi.  Bila melihat tunggul terbakar itu teringat zaman kanak-kanak dulu.  Makan ubi kayu bakar ...bakar dalam unggun api.  Emak Mak Long bercucuk tanam di keliling rumah kampung kami.  Antara tanaman Emak ialah ubi kayu.  Emak akan cabut ubi kayu yang sudah berisi lalu meletakkan ubi itu dalam unggun di mana abu panas membantu membakar ubi.  Emak bentang tikar buruk di atas tanah dan kami makan ubi bakar itu bersama..kadang-kadang cicah dengan gula pasir atau sambal belacan campur mangga .... sedap tau!  

Keinginan hendak makan ubi kayu bakar menular kembali membuat Mak Long terliur sangat, tetapi di mana hendak cari ubi kayu?  Pak Long ingatkan tentang ubi keledek dan ubi kentang dalam pantry.  Apa lagi, laju kaki berjalan masuk ke dapur cari benda yang diingini..hahahaha.. ada terletak dalam bakul!

Musim-musim omputeh menyambut perayaan "thanksgiving" dan hari natal di Amerika, banyak ubi keledek warna kuning atau oren dijual di mana-mana.  Di pasaraya mereka letak dalam tong atau kotak besar bertimbun-timbun ubi keledek.  Mak Long pun sibuk beli.  Besar-besar sais ubi keledek tidak perlu beli banyak-banyak.  Mak Long sengaja pilih ubi keledek yang lebih kecil.  Selain dari ubi keledek, ubi kentang juga antara jenis-jenis ubi yang penting dalam permakanan di negara ini.  

Ubi keledek dan ubi kentang mengandungi zat galian yang sangat tinggi khasiatnya dan  bermanfaat untuk kesihatan manusia.  Antara zat kandungan dalam kedua-dua jenis ubi ini  ialah serat, calcium, vitamin B6, potassium, magnesium, vitamin A, vitamin C, Vitamin E dan manganese.

Menurut kajian, manfaat kesihatan yang terkandung dalam ubi keledek mengatasi ubi kentang.  Untuk mendapat nilai zat serat yang lebih baik adalah dengan memakan kulit ubi itu sekali.  Biasa kalau Mak Long masak kari, kulit kentang tidak dikopek, dimasak sekali dengan kulit-kulitnya.

Di bawah ini adalah hasilnya:    
  



Bahan:

Ubi keledek dan ubi kentang
Aluminum foil
Sedikit minyak zaitun
Garam



Cuci keledek/kentang dan lap kering.  Mak Long tak kopek kulit..  Sapu minyak pada ubi keledek dan ubi kentang lepas itu tabur garam banyak-banyak.




Bungkus kemas-kemas ubi keledek dan ubi kentang dengan aluminum foil.




Letak dalam abu panas tepi tunggul yang sedang berunggun.  Biarkan masak selama lebih kurang dua puluh minit.  Hendak tahu kalau sudah masak, ambil gerpu atau lidi pengorek gigi (yang bersih tidak diguna lagi) dan cucuk ubi.  Kalau lidi boleh tulus dengan mudah tandanya sudah masak.




Sudah masak......  Mak Long guna cangkol untuk mengait ubi-ubi itu dari abu panas seterusnya bawa ke meja, biarkan sejuk sedikit.




Belah dua, letak butter, guna gerpu - campur dan penyek-penyekkan butter dengan ubi keledek bakar itu ..tiup-tiup sedikit sebab panas dan ngap!!   

Omputeh di sini makan ubi keledek bakar campur dengan butter banyak-banyak dan gula merah!  Mak Long tidak suka makan dengan gula merah...terlalu manis!  Ada juga mereka guna ubi keledek untuk buat pie...sedap juga.

Hendak makan ubi kentang bakar pun buat macam ubi keledek juga.  Cuma bezanya tidak taruk gula merah.  Ia lebih sedap ketika berasap-asap panas itu taruk butter, cheese, sour cream dan hirisan daun bawang sedikit. Tetapi awas makan macam ini selalu akan menambahkan berat badan!  

Itulah sarapan kami pagi ini...  Mungkin tengahari nanti tidak payah !!.... kenyang makan ubi kentang dan ubi keledek bakar!












7 comments:

  1. assalamualaikum mak long..makanan di waktu musim hujan....sedapnya keledek.bakar....

    dan paling tak suka bila makan leledek kerap.keluar angin...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yan,

      Hahaha Mak Long tak ingat pulak makan keledek sebabkan "keluar angin"... Patut ler hihihi Sedap punya pasal..

      Delete
  2. Alhamdulillah...perut kenyang hati senang... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut senang hati.. hihi Kakcik

      Delete
  3. As Salam Mak Long,
    This brings back memories too. Funny enough it happened more on an informal basis where youngsters gathered around and dumped the ubi kayu lock stock and barrel over the ungggun api. The elders tumpang semangkok after that. This happened during teenagers' masak-masak occasions on an impromptu basis.

    Hank

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah
    Rajin ke dapur, mesti ada sesuatu utk dimakan...
    Malas ke dapur(macam saya) tenguk jer ler

    ReplyDelete