Pages

Sunday, October 11, 2015

Nota Camping

Assalamualaikum,

Dari catatan:

Minggu ini mencatat minggu bersejarah buat diri Mak Long.  Kenapa?  Mak Long ni walau sudah tua begini tidak pernah mengalami suasana riadah berkemah (camping).  Masak makanan di luar dan tidur di kemah.  Zaman persekolahan dulu pasukan pandu puteri (girl guide) adalah buat acara "campfire" di padang sekolah tetapi tidaklah berpeluang tidur di kemah.  Bila api dipadamkan, kami kemas dan bersihkan kawasan kemudian semua jalan menonong balik ke asrama untuk tidur!  Di college pun tidak pernah menyertai berkemah.

Pak Long sudah lama... bertahun, sebut berniat hendak bawak Mak Long camping.  Setiap kali ada ura-ura hendak camping ada sahaja yang membuatkan riadah itu bantut.  Di negara ini aktiviti bercamping dan berkelah tidak mengenal umur.  Tua muda sama sahaja bagi yang gemar dengan hidup aktif di luar.  Tidaklah rasa malu kami yang sudah tua-tua ini bercamping.  Dahulu kami tinggal di Freeport, Texas iaitu kawasan yang berdekatan dengan perairan Telok Mexico tetapi kami tidak pernah pun lakukannya.  Rumah kami terletak dalam kawasan terusan di mana setiap rumah menghadap aliran terusan.  Air dari terusan mengalir terus ke Telok Mexico, jadi bila teluk tersebut pasang dan surut ia menguasai keadaan air di terusan.  Pantai di Telok Mexico itu dinamakan Surfside Beach dan pantainya cantik sesuai untuk camping.  Suatu malam gelap kami bentang "sleeping bag" di atas pelantar (deck) di anjung rumah kami.  Konon hendak tidur di bawah langit yang bergemerlapan dengan bintang.  Cuaca pun sangat baik dengan tiupan bayu dari terusan (canal) yang nyaman.  Tidak sampai sepuluh minit kami terpaksa gulung tikar!  Nyamok besar-besar mengetip dan menyerang kami.  Bantut niat kami hahaha... bintat-bintat merah dapatlah di badan!  Gambar di bawah adalah rumah lama kami di Freeport, Texas.  Di bawah pelantar adalah tempat kami gantung boat guna untuk memancing di laut dalam.


Pelantar (deck) rumah kami

Kali ini kami buat percubaan camping hahaha tak jauh.....!  Belakang rumah sahaja.  Pak Long beli sebuah kemah muat untuk lima orang, boleh tahan luas juga dalamnya.  Sampai sahaja di rumah Pak Long pasanglah, Mak Long tolong sikit-sikit.  Malam pertama bersemangat betul hendak tidur dalam kemah .... pukul tiga pagi Pak Long cabut keluar, "sakit belakang", katanya.  Mak Long pun ikut masuk dalam rumah sambung tidur hingga subuh.  Malam kedua kami cuba lagi.  Petang itu, sekembalinya kami dari melawat sahabat sakit di rumah pemulihan kami beli sebiji tilam angin pula.  Best juga... pukul tiga pagi kami terjaga.. tilam baru itu bucur!  Habis angin keluar.  Leper melepek atas rumput ...!  Kami pulangkan balik tilam itu dan tukar yang lain.



Camping belakang rumah

Pada malam minggu itu kami sudah bersedia untuk bercamping betul-betul.  Diramalkan juga malam itu bulan mengambang 14% lebih besar dari biasa kemudian dituruti oleh gerhana pula.  Tapak camping pun tidaklah jauh, kira-kira 3 batu sahaja dari rumah, di tepian Canyon Lake.  Canyon Lake Camping Site ini diuruskan oleh pihak US Army Corps of Engineers di mana ia menyediakan tapak-tapak khas untuk bercamping sahaja terbuka kepada awam.  Pembayaran sewa tempat berkemah murah sahaja hanya USD12.00 semalam.  Kemudahan asas disediakan di tapak perkemahan seperti bilik air, paip air untuk memasak dan minum berhampiran serta "picnic table" atau meja berkelah di setiap satu spot berkemah yang disediakan.  Mudah sangat untuk berwuduk.  Sayangnya pusat camping ini ditutup setiap musim luruh dan musim sejuk,  Ia dibuka semula pada musim bunga dan musim panas.  Kebetulan malam itu adalah malam terakhir dibuka untuk awam bagi musim panas tahun ini.

Senja di Canyon Lake

Kami dirikan kemah bersama.  Mudah sahaja kerjanya.  Setelah siap Pak Long turunkan basikal dan letak di sebelah kemah.  Sudah siap kami pulang ke rumah mengumpulkan keperluan untuk malam nanti.  Oleh kerana sekarang masih lagi dalam larangan membakar - "Burn Ban In Effect" berkuat kuasa.., tidak bolehlah kami hendak memasak masa bercamping.  Mak Long sediakan sandwich tuna dan buah untuk makan malam cukuplah.  Selepas asar baharulah kami ke tempat perkemahan.  Seronok juga tempat ini, memang sesuai untuk beriadah samaada sendirian atau pun berkumpulan.


Tapak Camping, Canyon Lake

Rupa-rupanya malam itu hanya kami berdua sahaja berkemah hahaha.... Walaupun hujung minggu, tidak ramai orang datang..mungkin esoknya hari Isnin ada yang kena pergi kerja dan anak-anak pula kena ke sekolah.  Malam itu Mak Long dengar ponggok woot.. woot... woot..... Tidak rasa takut, Pak Long ada...

Aktiviti kami petang itu ialah kayuh basikal mengelilingi sebahagian semenanjong tasik.  Macam-macam jenis burung dan binatang kami jumpa.  Antaranya rusa, burung blue jay dan armadillo.  Armadillo ialah sejenis binatang mamalia apabila keselamatannya tergugat kerana bertemu musuh atau diganggu ia akan menggulung diri jadi bentuk bola.  Adakah ia sama jenis tenggiling seperti yang terdapat di Malaysia?   Mungkinlah....  Kulitnya bersisik keras, pengelihatan matanya tidak jelas. Armadilla menggunakan gerakan naluri untuk mengetahui keadaan sekeliling, pantas juga berlari binatang ini dan memakan serangga seperti semut, ulat dan lain-lain.  Hidup dalam lubang (borrow) biasanya di bawah pokok, di tepi tempat-tempat lurah seperti di sungai, tasik dan parit.



Armadillo (Tenggiling?)

Armadillo


Sebelum Isyak kami berjalan-jalan di persekitaran berdekatan menikmati kedamaian dan ketenangan di tepian tasik.  Air di tasik sejuk dan sangat jernih.  Boleh juga berenang tetapi mesti berhati-hati kerana banyak batu-batu dan lubang besar di dalamnya.  Ikan dalam gambar di bawah ialah "bass".. sudah bernyawa ikan.  Agaknya dibuang oleh pengail nun...  Goreng berkunyit sedap tu!


Ikan beryawa ikan

Malangnya malam itu awan tebal melindungi bulan ketika gerhana.  Nampaklah cahaya bulan merah menyala sekejap kemudian terus kegelapan. 

Walau pun hanya kami di situ, selepas bulan gerhana tammat, beberapa "pontoon boat" lalu.  Omputeh suka berparty, berseronok dan minum-minum.  Di dalam pontoon boat" mereka melalak, ketawa riang ditambah bingat dari bunyi muzik kuat yang mereka dendangkan.  "Pontoon boat" ialah sejenis boat berbentuk seperti kotak seperti gambar di bawah.  Di atasnya barisan kerusi untuk duduk.  Biasanya pontoon boat tidak laju.  Pak Long sudah berangan untuk memilik satu daripadanya.



Pontoon boat (gambar dari google)

Lena pulak  tidur dalam kemah di tepi tasik di bawah cahaya bulan mengambang terang.  Cuaca pun sangat baik.  Sedar-sedar sudah pukul lima pagi.  Bulan masih mengambang cantik di sebelah barat.  Gambar yang Mak Long ambil tidak mampu melakarkan seindah yang kami lihat dengan mata sendiri.  Setiap saat bertukar rupa dan bentuk..  Air paip terasa sejuknya ketika berwuduk.  Pak Long tidak galakkan guna air dari tasik kerana masih gelap.


Bulan mengambang awal pagi

Pukul lima suku pagi

Pukul lima setengah lima pagi

Pukul lima empat puluh lima pagi


Pukul enam pagi

Sementara di sebelah timur pula, pemandangan tidak mengeciwakan mata dan hati.  Matahari mula muncul dengan kehebatan yang tiada bandingan.  Allah hu indah dan besarnya ciptaan Mu....


Pukul enam suku pagi

Pukul enam setengah pagi

Lihatlah sudah banyak burung-burung bangun dan berterbangan sedia mencari rezeki untuk mengisi perut yang telah kosong di sepanjang malam.  Pusingan hidup bermula lagi......


Hari dah siang

Apabila hari siang kami kemas-kemas barang dan balik ke rumah.  Nampak tak dalam gambar di atas itu ada sebuah sampan kecil.  Lelaki itu sedang memeriksa jala yang dipasangnya petang semalam.  Seronok juga penggelaman camping.  Pak Long cakap, bila kami pergi ke mana-mana dalam masa terdekat nanti bolehlah bawa kemah itu.  Guna apabila ada tempat sesuai untuk camping.  
























4 comments:

  1. Asalamualaikum mak long..selamat pagi...subhanallah..cantiknya petmandangan tu maklong....gambar2 maklong tak pernah mengecewakan...clear ...

    Mak long itu ke umah mak long...besarnya...ada bendera malaysia
    :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Yan,

      Terima kasih.. tangkap gambar tu memang kegemaran masa lapang Mak Long. Ya itu rumah lama kami di Freeport, Texas. Rumah itu sudah dijual kerana kami berpindah di tempat sekarang. Itu bendera Amerika.. bendera Malaysia pun ada terletak di sebelah sana tu.

      Delete
  2. As Salam Mak Long,
    My,my.. it's heavenly Mak Long! It's such a wonderful time you are both having! Camping there is not restrictive by age limitations or distance of sites! It would be fun for a retiree (like Hank) or the youngsters, my 2 cucus. It certainly would be fun.It is quite different from what we used to have during our RMC days when we had our Annual Camps. Mak Long may wish to take a peek at our Annual Camp 1961, below.

    http://swiftletz.blogspot.my/2010/07/annual-camp-1961-cameron-highlands.html

    This is from Hank's other blog, 'birdhouse' a prose blog. It is not active now as 'Rainbow' Hank's poetry blog is getting all the attention.

    But Hank must certainly compliment the beautiful snapshots accompanying Mak Long's posting. It is just wonderful melambai-lambai for us to go and experience it all ourselves.

    Hank

    ReplyDelete
  3. Mak Long ...

    Memang seronok pergi bercamping ... makan pun berselera ...

    Cuma kat sini tak tahan sejuk ... cuaca dia unpredictable gak ... time kita nak bercamping, time tuh ler cuaca drop hahahahaa

    ReplyDelete