Pages

Tuesday, September 23, 2014

Nota Jalan-jalan (6) - Shipshewana, Indiana

Catatan Harian:

Assalamualaikum,

11hb Mei, 2014…. Cuaca hari itu cantik dengan sinaran matahari bersinar cerah dan ceria sekali  walau ke arah mana sahaja mata memandang.  Cuaca di musim bunga masih dingin dan menyegarkan.  Indahnya ciptaan Illahi….  Perasaan penuh dengan rasa meluap-luap melimpah ruah dengan kesyukuran dari senubari kerdil ini..  Subhanallah... Maha kaya Allah dan besarnya bumi ciptaan Nya….  Air mata ini tidak disedari berlinangan membasahi pipi.

Arah perjalanan kami pagi itu menuju ke Shipshewana, dan Middlebury, Indiana.  Letaknya Indiana adalah bersebelahan  dengan Illinois.  Indiana bermaksud "Land of Indian" atau Bumi Indian.  Indiana mempunyai banyak tinggalan bekas sejarah peperangan antara puak orang Indian (Red Indian) dengan orang-orang Eropa yang datang dalam kurun 1700an.  Mereka menaklok dan merampas segala hak milik puak orang Indian tanpa belas kasihan.  Betapa kezaliman demi kezaliman dilakukan ke atas puak Indian dengan niat untuk menghapuskan mereka dari muka bumi ini.  Hari ini rata-rata orang kulit putihlah mengambil alih memiliki dan memerintah seluruh bumi Amerika.  



Shipshewana

Shipshewana ialah sebuah perkampungan masyarakat orang kulit putih.  Shipshewana letaknya dalam LaGrange County, Indiana, USA.  "County" bermaksud daerah.  Bandar ini dinamakan sempena dengan satu puak orang Indian.  Penduduk di sini tidak ramai hanya lebih kurang 658 menurut bancian beberapa tahun dahulu.  Keistimewaan penduduk Shipshewana ialah masyarakatnya dikenali sebagai orang Amish dan Mennonitie.

Mak Long memang ingin melihat dan memahami cara kehidupan masyarakat orang Amish.  Selama ini Mak Long hanya membaca rencana mengenai mereka dan mendengar cerita-cerita dari mulut ke mulut orang di sini sahaja.  Bukan kerana itu sahaja, kami memiliki beberapa perabut kayu yang sangat tinggi mutunya mempunyai bentuk yang sederhana tetapi menarik dibuat oleh kaum Amish.



Shipshewana

Orang Amish dan Mennonitie adalah penganut kuat Kristian.  Mereka bermasyarakat rapat.  Masyarakat ini amnya mengamalkan kehidupan asas tanpa menggunakan kemudahan alat zaman moden seperti sekarang.  Bermakna tiada kemudahan alat letrik, radio atau pun TV, tiada kemudahan talipon, tiada kemudahan internet dan tiada kemudahan kenderaan seperti kereta, truck atau kapal terbang.  Mereka lebih rela menggunakan tulang empat kerat mereka dari bersenang-senang dengan kemewahan moden yang kita nekmati sekarang.  Perhubungan antara masyarakat mereka rapat dan mereka menjaga kebajikan kawasan dan bandar bersama.  Segala perhiasan yang dipamirkan samaada di kedai, pasar menunjukan ciri-ciri agama Kristian anutan mereka terutama dalam musim Christmas.  Urusan perniagaan ditutup awal petang dan pada hari Ahad.  Hubungan kekeluargaan amat penting dan rapat bagi mereka.  Mungkinkah suatu hari nanti adat yang mereka pegang kukuh itu akan bertukar kelak?

Sejarah  mereka bermula sebagai pelarian orang-orang Kristian datang dari Negara Germany ke Amerika Syarikat.  Di Germany ketika itu sedang menghadapi pergolakan agama.  Hasrat mereka mahukan kebebasan mengamalkan kepercayaan agama yang mereka percayai.  Mereka mahu meninggalkan dan menghapuskan adat "baptist" dalam amalan agama mereka.  Dikatakan bahawa Amish dan Mennonite di Indiana adalah masyarakat penganut Kristian "Anabaptist" terbesar di dunia. 



Ketuhar

Gambar di atas ialah alat ketuhar di mana masyarakat Amish dan Mennonitie guna untuk memasak.  Ketuhar seperti ini menggunakan bahan kuasa arang dan kayu.


Mesen Basuh Baju

Di atas sebelah kanan adalah mesen basuh kain baju.  Di sebelah kiri pula adalah satu lagi alat ketuhar.


Kereta Kuda (Buggy)

Kereta kuda yang dipanggi "buggy" adalah alat kenderaan dan pengangkutan utama bagi masyarakat itu.  Kuda digunakan untuk menarik kereta kuda.


Kereta Kuda (Buggy)

Beca

Ada juga yang menggunakan beca sebagai kenderaan keluaga seperti gambar di atas dan berbasikal seperti gambar di bawah.  Pendeknya mereka banyak menggunakan tenaga tulang empat kerat.  Cara hidup sihat dan tidak kelihatan pun mereka gemok!


Berbasikal

Rumah Orang Amish

Bentuk rumah mereka ringkas dan kebanyakan dicat warna putih menampirkan suasana bersih dan kemas.  Cahaya lilin atau lampu minyak adalah sebagai bahan penerang waktu malam.  Mahukah kita hidup tanpa kuasa letrik…..?
  


Ternakan Kuda

Setiap keluarga mempunyai penternakan kuda.  Di belakang rumah mereka pun biasanya ada tanah lapang khusus untuk ternak kuda serta juga bercucuk tanam.



Tempat Letak Kereta Kuda

Setiap bangunan dan tempat di sediakan tempat letak kereta kuda bagi kemudahan penduduk untuk berurusan.


Bangunan Perusahan Masyarakat

Gedung Perniagaan

Ladang Amish

Kawasan luas seperti dalam gambar di atas untuk berladang.  Semuanya menggunakan kaedah pertanian secara lama tanpa peralatan moden.


Pusat Beli Belah Amish


Pusat Beli Belah Amish dan Beca


Wanita Amish

Orang Amish tidak suka gambar mereka diambil.  Macam mana pun dapat juga curi-curi ambil gambar mereka.  Wanita Amish berpakaian sopan, berkain labuh, tutup kepala dipanggil bonnet.  Pakaian mereka juga menggunakan warna gelap seperti hitam, biru tua dan putih tanpa bercorak.  Lelaki Amish juga berpakaian sopan, berseluar hitam, berbaju putih dan bertopi.  Rata-rata lelaki mereka menyimpan janggut panjang.


Quilt Amish

Wanita Amish aktif dalam perusahan perniagaan.  Antaranya ialah perusahan memasak pelbagai jenis makanan iaitu jam, roti, keju dan lain-lain.  Perusahaan membuat/menjahit quilt adalah satu daripada bidang utama menampung ekonomi masyarakat ini.  Mutu kerjatangan membuat quilt mereka sangat tinggi, unik dan halus.  Ia mampu dijual dengan harga yang tinggi di pasaran dunia.  Selain dari perusahan quilt ialah perusahaan perabut kayu.  Begitu juga mutu perabut mereka sangat tinggi dan cantik.  

Hari ketiga di sana, kami berpeluang pergi ke pasar lambak bulanan yang diadakan pada hari kelepasan iaitu hari-hari Sabtu dan Ahad.  Semua ada dari bahan tanaman, pokok dan sebagainya.  Penjual-penjual dari luar kawasan dan daerah digalakkan berniaga di situ.  Terasa kesal pula kerana penjual-penjual dari luar ini menjual barangan dari negeri China yang tidak ada mutu…. teringat macam jualan murah di pasar malam…...


Pasar Lambak

Kedai Pasar Lambak

Adalah pula jualan sapu tangan mengingatkan Mak Long waktu zaman kanak-kanak dahulu di mana sapu tanggan memainkan peranan penting dalam hidup masa itu.



Pemandangan Pasar Lambak Dari Jauh

Pembuat ice-cream

Orang perempuan kalau tidak membeli barang dan cenderamata apabila pergi ke tempat-tempat baru memang tidak sahlah.  Pak Long tidak bising tapi geleng kepala bila tengok kita membeli macam-macam benda.  Antaranya Mak Long beli alat membuat "pop corn" atau berteh jagong untuk Pak Long.  Pop corn kegemaran makanan kudapannya.


Periok Buat Pop Corn

Dalam Periok










No comments:

Post a Comment