Pages

Sunday, May 18, 2014

Nota Jalan-jalan 2014 (1) - Dallas

Assalamualaikum,

Kata orang tua-tua dahulu "jauh perjalanan, banyak pengelaman".  Bagi Mak Long perpatah itu ada betulnya.  Semakin banyak kita merantau dan melawat ke tempat orang, lagi banyak pengetahuan dan pengelaman diperolehi.  Bukan setakat itu sahaja malah dapat memahami cara hidup dan pemikiran manusia seberang ... bangsanya, agamanya, adatnya serta kebaikan yang boleh diambil guna dalam hidup kita amnya. 

Tahun ini kami memulakan perjalanan sambil menziarahi puteri SH di Dallas, sahabat sekolah Mak Long, sahabat Pak Long dan keluarga sebelah Pak Long meliputi beberapa buah negeri iaitu, Missouri, Oklahoma, Illinois, Indiana dan Kentucky.  Dalam siri ini Mak Long akan menulis setiap satu negeri yang dilawati dan pengelaman serta pengajaran yang diperolehi.'

Perjalanan kami bermula pada tarikh 5hb Mei, hari Isnin mengunjungi puteri SH di Dallas.  Minggu itu adalah minggu terakhir beliau bertugas sebagai Junior Designer di Syarikat Dement Designs, Dallas.  Puteri SH menerima tawaran memulakan kerjaya baharu di Syarikat RTKL, Dallas mulai 12hb Mei lepas.  Kerjaya yang diidam-idaminya sejak di bangku sekolah lagi.  Doa Mak Long semuga buah hati berjaya dalam kerjayanya dan sentiasa bersyukur atas rahmat dari Allah yang maha kaya dan maha pemberi.  Malam tersebut SH bermalam bersama-sama kami di hotel.  SH mengajukan beberapa perkara isu kerjaya barunya juga serba serbi tentang mengurus kewangannya dari kami.  Pak Long banyak memberi tunjuk-ajar dalam serba isu menghadapi hidup yang serba pantas dan mencabar.

Seminggu sebelum kami ke sana, Mak Long telah membuat temujanji dengan seorang sahabat baharu berkulit hitam manis, anak kelahiran dari Pontian, Johore, Hafisah Bayfield.  Kami mula berkenalan melalui sesawang Facebook dalam satu kumpulan dipanggil "MMM" (Malaysian Mixed Marriage).  Feza nama pendeknya tinggal di Arizona dan kini berpindah pula ke Dallas menjalankan perniagaannya sendiri.  Kami berjanji bertemu di Fairfield Hotel di mana Mak Long menginap malam itu.  Feza datang ke hotel bersama sahabat serumahnya Sha kemudian kami ke sebuah Denny's Restaurant  yang berhampiran dengan hotel.  Kami berbual panjang sambil berkenalan lebih rapat lagi.

Hafizah Dan Aisha (Sha)

Menurut Feza, ia datang ke Amerika hanya berbekalkan dengan dua buah bag pakaian sahaja.  Berhijrah untuk memulakan kehidupan baharu di negara orang yang belum tentu menemui apa yang dicari.  Berbekalkan keberanian mahu mencuba kelainan dalam hidup serta pengetahuan dan penggelaman yang ada pada dirinya, Feza memulakan perniagaan sendiri secara kecil-kecilan.  Menurunya kalau mahu berjaya dan rajin berusaha semua boleh dilakukan.  Yang penting sekali ialah kecekalaan yang padat di hati, berani tidak mahu tunduk kepada kekalahan atau kegagalan.

Sha atau Aisha pula seorang keraayatan Singapura.  Suaminya keturunan China juga orang Singapura menetap di Dallas.  Mereka mempunyai hanya seorang anak gadis.  Menurutnya pada awal ia berhijrah ke Amerika beliau menuntut di Amerika sementara suaminya bertugas untuk rezeki keluarga.

Pengajaran yang Mak Long perolehi darinya, adalah kepercayaan pada diri sendiri untuk mencuba sesuatu kelainan dalam hidup yang baharu umpama mecari rezeki yang halal.  "Di mana ada kemahuan, di situ ada kejayaan" begitulah pepatah Melayu.












No comments:

Post a Comment