Pages

Thursday, April 24, 2014

Nota Kemah Boardwalk, Texas

Assalamualaikum,

Pada 9h hb April kami ke Alvin iaitu sebuah daerah kecil di Selatan Bandaraya Houston melawat sahabat kami yang mengidap barah usus peringkat akhir.  Kami bermalam di Pulau Galveston dan singgah ke Kemah Boardwalk.  Dulu-dulu ketika kami tinggal di Freeport, Texas, selalu juga kami ke sana mengambil angin petang.  Kali ini kami berkunjung semula ke Kemah Boardwalk dengan tujuan sama mengambil angin bersih dari Teluk Galvelton.

Kemah Boardwalk ialah sebuah pusat hiburan terletak di daerah Kemah, Texas iaitu kira-kira 30 batu dari timur-selatan Bandaraya Houston, iaitu di sepanjang pantai Galveston Bay dan Clear Lake.  Boardwalk ini dimiliki oleh Syarikat Landry yang menyediakan pelbagai aktiviti untuk dewasa dan kanak-kanak.  Di antaranya aktiviti berkapal layar, boat laju dan lain-lain dan sebuah pangkalan marina khas mampu menempatkan beribu buah kapal layar, yacht dan berbagai jenis boat berlabuh.  Beberapa buah restauran besar pula menyediakan bermacam-macam jenis makanan laut seperti di Red Flying Dutchman Restaurant terletak di pinggir boardwalk, serta Fisherman's Wharf Restauran dan Landry Restauran, kedua-dua restauran ini adalah milik Syarikat Landry sendiri.  Begitu juga beberapa buah hotel besar dengan deretan kedai-kedai menyediakan pelbagai barangan lama antik dan baru menjadi tarikan kepada pelancung dari luar dan dalam negeri.  Pelanggan akan dapat merasakan kenikmatan tiupan angin sepui dari Telok Galveston.  Kemah Boardwalk dianggap sebagai salah satu dari boardwalk tempat hiburan terbesar di Amerika.




Pelbagai jenis boat (kapal layar, kapal menangkap udang, kapal menangkap ikan dan sebagainya keluar masuk di muara Galveston Bay dan Clear Lake.













Gambar ini ialah salah satu dari pintu masuk ke boardwalk.  Masuk ke Kemah Boardwark adalah percuma.  Tiket dikenakan hanyaklah untuk tempat hiburan seperti naik keretapi mengelilingi Kemah Boardwalk, "merry-go-round" dan dan lain-lain.









Kemah Boardwalk tempat tumpuan pelancung tempatan dan luar negeri.














Alat teropong melihat jauh di air disediakan di beberapa tempat di sepanjang boardwalk.







Deretan hotel mewah juga ada di sepanjang tepian Kemah Boardwalk.

Boat menangkap udang (shrimp boat) pulang dari tangkapan.  Di belakang kapal beratus ekor dan jenis burung bekerumun terbang merebut sisa-sisa udang dan ikan yang terselit terlekat pada jaring.  

Selepas peperangan di Vietnam tamat ramai rakyat negara tersebut berhijrah ke Amerika mencara rezeki dan memulakan hidup baru dalam pelbagai bidang.  Sekarang rata-rata perusahaan menangkap udang dan ikan sudah dikuasai oleh orang-orang Vietnam.


The Flying Dutchman Restaurant
Mak Long pernah ke restauran ini atas permintaan sahabat Mak Long ketika sihatnya untuk menyambut harijadinya.  Kami makan hidangan 'fish-po-boy' dan 'shrimp-po-boy' .  Makanan  Amerika ini hanyalah sejenis sandwich sahaja.  Ikan dan udang digoreng dengan tepong diletak di antara dua keping roti panjang dengan salad dan sos tartar.


Nampak tak paku-paku tajam di atas tangkai lampu?  Paku-paku itu gunanya untuk menghalau burung dari hinggap bertenggek di atasnya.  Kalau tidak ramai penggunjung yang kurang bernasib baik mendapat "drop off" (tahi burung) di atas kepala!







Penggunjung di sini dibenarkan menabur makanan yang boleh dibeli dari tabong makanan burung yang disediakan di situ.  Itik jantan lebih cantik dari itik betina.  Kesihankan .. yang jantan pulak lebih cantik..






Kemah Boardwalk
Burung Seagull



















No comments:

Post a Comment