Pages

Thursday, March 27, 2014

Nota Dallas Aboretum

Assalamualaikum,

Hujung minggu lepas (March 21 hingga 23, 2014) kami ke Dallas menjengok Puteri SH.  Dia baharu sahaja pindah ke sebuah apartment lain.  Sebuah apartment lama yang kecil berbilik sebuah.  Letaknya di antara kawasan beberapa bangunan-bangunan lama bersejarah.  Alat pemanas masih menggunakan pemanas gas lama.  Selesa juga dan sesuai untuk tinggal seorang.  Sudah dua minggu Mak Long tidak jumpa, hati ibu memang sentiasa merindui setiap orang anak-anaknya.  

Minggu lepas diistiharkan mulanya musim bunga bagi tahun ini.  Namun kesejukan masih terasa membalut diri.  Masih perlu memakai pakaian tebal terutama di Dallas.  Pada hari Sabtu, Puteri SH membawa kami ke Dallas Aboretum iaitu sebuah taman botanical yang besar dijaga rapi oleh pihak persendirian.  Ini adalah kali kedua Mak Long ke situ.  Lawatan pertama ialah dalam musim panas tahun 2012 ketika pamiran karya gelas diadakan.  Tetapi sayangnya semua gelas-gelas yang dipamirkan itu telah habis pecah kerana ditimpa hujan air batu yang berlaku tahun lalu.  Cantik dan damai si situ.  Bunga kegemaran Mak Long ialah tulip yang berbagai warna dan jenis.

Tiga daripada gambar pertama di bawah ialah karya gelas (blow glass) dalam musim panas 2012.


Kaca-kaca ini dibentuk berbagai rupa, kemudian ditanamankan dalam kawasan taman.













Bermacam-macam rupa bentuk dan warna bebola dari kaca diatur cantik dalam sebuah perahu kecil dan ditempatkan dalam kolam kecil yang berhampiran kira-kira beberapa kaki sahaja di tepi Tasik Putih.













Naa lihatlah gambar-gambar di bawah, betapa cantiknya bunga-bunga taman itu.  Pemandangan dan lanskap setiap tahun sangat berbeza bertukar ganti mengikut musim.


Bunga tulip ditanam begitu rapat di antara satu sama lain, bila mengeluarkan bunga tampak seperti hamparan berwarna-warni yang begitu menarik dan menawan.




Chinese Snowball
Ini sejenis pokok yang tidak begitu besar dan tinggi.  Mak Long baca papan tanda ia dinamakan Chinese Snowball.  Bunga-bunga kecil berwarna hijau bila mula kembang bertukar warna putih.  Bunganya menrupai bunga tiga bulan, bezanya bunga Chinese Snowball lebih kecil sedikit.











2 comments:

  1. Mak Long... insyaAllah saya akan ke Texas bulan Mei nanti.. masih musim bunga lagi ke ? Saya pun macam mak long fobia naik kapal... penerbangan lambat lagi tapi takut dan berdebar2 menghitung hari... Penerbangan saya akan transit di Tokyo dan terus ke Houston, Texas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dan selamat berkunjung ke Texas yang unik. Ya Mei masih musim bunga tetapi sudah hampir penghujung. Daerah seperti di bahagian barat tengah hill country (dimana kami tinggal) dan selatan sudah mulai panas. Insya Allah semuanya akan selamat..

      Delete