Pages

Tuesday, February 11, 2014

Nota Baru Sedar Dah Tua

Assalamualaikum,

Hari itu Pak Long keluar sendirian ke kedai "General Store" (iaitu kedai yang lazim terdapat di merata seluruh Amerika Syarikat) yang tidak berapa jauh dari rumah kami.  Kalau di Malaysia kedai roncit yang menjual barang-barang serba-serbi sedikit untuk keperluan pengguna di kawasan itu.  Sekejap sahaja perginya sudah balik.

"What did you get from the store?", tanya Mak Long kerana tidak nampak benda yang dibelinya.

"Just this...." sambil menunjukan barang yang dibelinya dari dalam saku bajunya.  Kemudian duduk menghadap Mak Long.   "Dear, I never feel this old before........" dari air mukanya nyata nampak perasaan kesediahan.  Anak mata hijaunya nampak lebih hijau lagi..

"why do you say that?....". Tanya Mak Long ingin tahu.

"a customer at the store...Big old Mexican man asked me if that Italian Restaurant across the street is any good.  He said "hey Pop! Is that restaurant across has good food?".  I answered him, yes.  Then he asked again if the food is really good and I told him again that they have good food!  Then he said "ok Pop..thanks I'll try if the food is really good! ".  He raised his hand waiving at me like I was his buddy, buddy.... As if I didn't tell him the truth! ...."

"Pop" kalau di kalangan orang putih di Amerika di sesetengah tempat adalah panggilan untuk orang tua petani kampung sahaja.  Biasanya digunakan hanya panggilan dalam keluarga sahaja bukan digunakan untuk orang luar yang tidak dikenali.  Rupanya panggilan begitu tidak disenangi Pak Long dan beliau berasa tidak dihormati.

Mak Long cuba memujuknya kemungkinan lelaki tua itu tidak bermaksud apa-apa, cuma mahu beramah mesera sahaja.  "I know I am old, but that old Mexican called me "pop.....". Whatever... I know that I am old!"

Laa sensitive juga abang Mak Long ni, tetapi syukurlah dia menyedari dirinya sudah tua.
















No comments:

Post a Comment