Pages

Tuesday, October 22, 2013

Nota Perayaan Halloween Datang Lagi

Assalamualaikum,

Tahun lepas pernah Mak Long menulis tentang sambutan perayaan "Halloween" di Amerika.  Perayaan ini disambut setiap tahun pada akhir bulan October.  Malah seawal dalam bulan September lagi persediaan mengumpul bahan-bahan telah dibuat untuk sambutan ini terutama di bahagian utara negeri.  Dalam bulan September tahun ini kami sekeluarga telah berpeluang membuat perjalanan dan melawat di bahagian timur utara negeri iaitu di pergunungan dalam Alabama, Tennessee dan North Carolina.  Di kawasan sebelah sini cuaca biasanya lebih cepat mengalami hawa sejuk berbanding dengan tempat kami tinggal di Texas Hill Country Utara tengah Texas.  Di Texas Hill Country akan mula berasa sejuk dalam pertengahan bulan October di awal musim luruh.  


Hiasan Jerami Dan Patong Berpakaian Sebagai Petani

Di sepanjang jalan kami menuju ke North Carolina dari Tennessee Mak Long perhatikan penududuk-penduduk tempatan telah pun mula bersiap sedia menyambut Halloween.  Mereka menghias di hadapan rumah mereka, bangunan kedai dan taman-taman awam dengan longgokan jerami, labu kuning, patong-patong yang berpakaian sebagai petani dan halloween.


Labu Kuning Yang Dianggap Penting Dalam Halloween


Hiasan Di tepi Jalan Dan Hadapan Rumah

Semalam ketika kami berada di sebuah pasaraya kecil berdekatan dengan rumah kami pula ada menjual labu kuning dan beberapa jenis labu lain.  Harga labu kuning biasa mahal harganya kalau dibeli dari pasaraya besar seperti di Kroger dan  HEB.  Apabila melihat labu-labu itu Mak Long teruja pula ingin membelinya sebiji dua untuk kegunaan masakan.  Pak Long senyum bila Mak Long memberitahu padanya.  Macam faham sahaja apa yang sedang Mak Long fikirkan.  Harganya pula murah, sedangkan saisnya pula boleh tahan juga besarnya dan berat.  Harganya hanya USD9.99 (hahaha ...... heran mengapa mereka tidak tandakan sahaja USD10.00) untuk tiga biji labu.  Gambar di bawah inilah labu-labu yang Mak Long bawak balik dari pasaraya semalam.  Sedang memikirkan apakah jenis masakan yang boleh dimasak?  Kuih kochi labu?  Masak lemak labu?  Pie labu?  Macam-macam terbayang jenis masakan.  Suka masak, makannya hanya sedikit sahaja.



Labu Kuning


Di bawah adalah sahabat Mak Long bernama Vickie Williams yang datang bertandang di rumah kami tahun lepas.  Kami melawat sebuah nurseri yang membekalkan pelbagai jenis benih buah, bunga dan pokok.  Di suatu sudut mereka letakkan longgokan labu kuning untuk jualan.  Oleh kerana keluaran labu kuning terlalu banyak setiap tahun, buah-buah ini hanya terbiar buruk makan diri.  Sayang terbuang!  Buah labu tahan lama dan tidak rosak kalau disimpan di kawasan redup.



Labu Kuning


Labu Kuning


Labu Kuning

Buah labu kuning jenis ini bentuknya bulat dan kebanyakannya bersais besar dan berat.  Kulitnya lembut mudah dipotong tidak seperti labu kuning berkulit tebal dan keras yang biasa terdapat di Malaysia.  Warnanya pula kuning terang hampir warna oren.  Mungkin lebih sesuai kalau disebut labu oren!?....  Isinya pula nipis dan sedikit kasar dari labu di Malaysia.  Mungkin juga sebab itulah orang di Amerika memilih jenis labu ini sebagai bahan menyambut perayaan Halloween.  Labu ini mudah diukir mengikut bentuk yang dikehendaki.   Ketika melawat keluarga di Belmont, North Carolina dulu kebetulan bulan menyambut Halloween, Mak Long berkesempatan menyaksikan sambutan itu.  Mak Long juga cuba kebolehan seni mengukir dengan hanya menggunakan pisau kecil.   Mula-mula sekali ialah labu ditebuk keliling bahagian atas kira-kira tiga inci dari tangkai. Bahagian ini dijadikan penutup lubang.  Isi dan biji labu dibuang dan dibersihkan, kemudian baharulah diukir.  Di dalam gambar di bawah itulah hasilnya....  Waktu malam ia diletakan dengan menyalakan lilin di dalam labu.


Lampu Labu Kuning

Di mana-mana pasaraya waktu ini sibuk membekalkan menjual berbagai jenis gula-gula, candy dan cocolat.  Gula-gula ini untuk dibahagi kepada kanak-kanak yang datang dari rumah ke rumah.  

Pada petang menyambut halloween iaitu pada 31 haribulan October, kanak-kanak akan mengenakan pakaian berbagai ragam dan rupa.  Bukan kanak-kanak sahaja yang berpakaian berbagai rupa, malah orang dewasa juga turut serta.  Ada yang berpakaian seperti hantu, bidadari dan sebagainya.  Mereka membawa bakul kecil atau pun kantung untuk mengisi gula-gula yang diberi oleh tuan-tuan rumah yang mereka singgah.  Mak Long gemar melihat kanak-kanak comel berpakaian bermacam-macam rupa.  Pada hari itu juga tuan rumah akan menyalakan lampu bahagian hadapan pintu rumah, bermakna kanak-kanak boleh datang mengetuk pintu sambil berkata "trick - or - treat?......."  Bila gula-gula sudah diberi mereka akan terus beredar ke rumah lain yang ada lampu menyala.




Comel anak-anak ini

Berpakaian lebah dengan kantong di tangan

Cowgirl dan mami


Peladang dan cowgirl














No comments:

Post a Comment