Pages

Sunday, October 6, 2013

Nota Pasar Tani

Assalamualaikum,

Beberapa bulan lepas jalan lalu lalang kami ke bandar San Marcus, Mak Long perasan sebuah bangunan balai besar telah didirikan di sebuah tanah kepunyaan seorang "Rancher".  Rancher dalam bahasa Melayu ialah peladang biasanya mempunyai ladang besar beratus-ratus ekar luasnya.  Di dalam balai itu dibuat sekat-sekat petak kecil seperti biasa terdapat dipasar-pasar di Malaysia.  Kemudian tidak lama selepas itu sebuah lagi bangunan didirikan.  Bangunan yang ini kecil sedikit dan dindingnya dicat warna merah.  Fikir juga hendak buat apa agaknya ya.....?

Kira-kira dua minggu lepas pula beberapa papan tanda terpacak di setiap penjuru jalanraya di sana sini.  Di pagar dan pintu masuk kawasan itu terpapang tanda:

"FARMERS MARKET - EVERY SATURDAY FROM 9.00A.M - 3.00 P.M"
COMING SOON!

Bagus juga ada pasar tani berdekatan dengan rumah.  Sekurang-kurangnya mudah hendak dapat bekalan barang dapur "organic".  Sekarang ramai 'mat saleh' berminat dengan bahan makanan organik kerana dikatakan lebih berhasiat.  Istilah organic mengikut faham Mak Long ialah tanaman seperti sayur ditanam tidak mengunakan baja dari kimia.  Jadi guna baja aslilah sepeti tahi lembu dan sebagainya.  Memang telah banyak jenis baja asli dipasarkan di negara ini.  Harganya sedikit mahal dari baja kimia.  Hmmm... baja asli di sekiling rumah kami pun banyak melambak melata.... tahi rusa!

Hari Sabtu minggu ini pasar tani tersebut mula dibuka.  Kami meluangkan masa untuk melihat-lihat pasar tani baru kot ada apa-apa yang sesuai untuk kami beli.  Sesampai kami di situ, tidak ramai penjual mengambil tempat yang disediakan.  Hanya 1/4 sahaja mengisi ruang.  Mungkin masih baharu lagi dan perlu diperkenalkan lebih luas lagi.  Namun ada juga barang-barang yang dipamir dan dijual.  Di antaranya ialah telor kampung, berberapa jenis jem buatan sendiri, benih pokok juga sedikit seni kerja tangan.  Kami tidak membeli apa-apa pun kali ini.  Mungkin lain kali apabila sudah banyak pilihan lain.  Sebaliknya Pak Long mencadangkan Mak Long menyewa satu daripada petak itu untuk mempamirkan quilt yang Mak Long usahakan.  Entahlah..... Mak Long tidak jual quilt!



Pasar Tani, Di Texas

Quilt Mak Long

Quilt Mak Long

Agak-agak ada orang hendak belikah quilt macam yang Mak Long jahit di atas?  Bunyinya Mak Long tidak berasa pasti kebolihan sendiri kan!  Ada rahsia tersendiri kenapa Mak Long tidak mahu jual quilt-quilt yang dijahit..........









2 comments:

  1. Good idea tu jual quilt! support 100% :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Wana,

      Thank you for the encouragement.. Maybe soon but not right away..

      Delete