Pages

Saturday, October 12, 2013

Nota Kerana Jagong

Assalamualaikum,

Hingga sekarang Pak Long masih lagi menabur jagong setiap hari pada rusa-rusa liar.  Setiap pagi tidak kira panas atau sejuk Pak Long tidak pernah gagal menabur jagong untuk rusa-rusa. Kadang-kadang beliau bercakap-cakap pada rusa itu.  Seolah-olah mereka faham pula apa yang dituturkan.  Dahulu kami menabur jagong pagi dan petang.  Kini tidak lagi hanya pagi sahaja.  Rusa-rusa itu pun tidak datang waktu petang lagi.  Agaknya itulah yang dicakapkan Pak Long kepada mereka.  Mak Long sudah jarang menabur jagong malah sudah lama tidak berbuat demikian.  Rusa-rusa itu memusnahkan tanaman Mak Long, jadi rasa merajuk sikit.  Bagi makan, mereka rosakkan tanaman, tidak diberi makan pun, mereka makan dan rosakkan tanaman.  Namun begitu, kehadiran mereka di kawasan rumah kami tetap menghiburkan hati.  Terutama apabila ada anak-anak rusa yang baharu lahir.  Mereka terlau comel dan aktif berlari, melompat-lompat merata tempat.  

Minggu lepas seperti biasa Pak Long menunaikan tugasnya dengan rusa-rusa, menabur jagong di belakang rumah.  Cuaca pada hari itu pun baik dan cerah, justeru Pak Long merancang mengetam rumput yang sudah tinggi.  Selepas mengetam rumput Pak Long tidak segera meyimpan semula mesen ketam rumput ke dalam bangsal di mana beberapa kampit jagong disimpan.  Hinggalah ke petang hari Pak Long pun sudah lupa menutup pintu bangsal yang terganga luas....  Ketika itu kami sedang menuntun TV.  Mak Long nampak seekor rusa  terhendap-hendap  menghampiri bangsal.  Toleh kiri, toleh kanan.... tidak nampak apa-apa!  Lega rasanya .... Langkah kemas diatur perlahan-lahan melangkah masuk ke bangsal  Yeyyyyy ... ada jagong!  Bayangkanlah apa rusa itu buat!!!  



Bangsal tempat simpan jagong


Mak Long beritahu Pak Long dengan menunjuk jari ke bangsa.  Kami sama-sama senyum geli hati dengan telatah rusa dapat jumpa kampit jagong....   Senyap-senyap bertonjet Pak Long keluar rumah menuju ke bangsal...  Gelagat Pak Long pun sudah macam pencuri hendak masuk rumah!  Sampai di situ Pak Long "Hhah!!..." sergah sambil mengetuk daun pintu dengan sebatang kayu.   Uwaaa... lintang pukang, lempang lempung si rusa terkejut hingga tidak nampak pintu yang luas ternganga itu.  Habis kampit jagong rabak dibuatnya.  Bertaburan jagong dalam bangsal.  Hampir-hampir dia terjatuh kerana kelam kabut cuba lari dari bangsal.  Lucu tengok telatah rusa, kesihan pun ada.....



Terhendap-hendap dari semak









No comments:

Post a Comment