Pages

Saturday, August 3, 2013

Nota Gara-Gara Mak Nyah

Assalamualikum,

Mak Long masih belum dapat menyesuaikan suasana tempatan.  Waktu hari siang tersenggut-sengut mata rasa mengantuk tidak terbendung.  Waktu malam mata celik segar macam si  burung ponggok.  Inilah namanya "jet lag" ya!?  Pada hari Isnin ini Mak Long perlu berurus di pejabat imigresen untuk memperbaharui passport Malaysia yang hanya tinggal kurang tiga bulan dari tarikh luput.  Mak Long ke pejabat imigresen Wangsa Maju sendirian tanpa ditemani oleh puteri sulung.  Naik taxi!  Tidaklah jauh dari rumah keluarga ke pejabat itu.  Sesampai sahaja menjejakkan kaki keluar taxi, Mak Long dikejutkan dengan beberapa orang wanita Tionghua menyerbu Mak Long.

"Cik!! Cik! ..... Mali!  Mali! Amik ngambor lor muatt paspot.... Boleh kasi mullah. mullah ma...".

"Cik! ... Saya moleh isikan morlangg aa sekali lepas tangkap ngambor...."  

Masing-masing berebutkan Mak Long memilih mereka.  Ishhhh!  Lemaslah dengan telatah mereka yang berani dan keterlaluan itu.  Mulanya Mak Long menjawab baik menerangkan tidak perlu khidmat mereka.  Aduhai!  Mereka terlalu mendesak kita...... Lama kelamaan tidak boleh jadi macam ini dan terpaksa berjalan laju meninggalkan mereka.  Mereka ikut terkejar-kejar dari belakang.   Teruk betul !!

Perkhidmatan membuat passport sudah bertambah baik dan cepat sekarang dengan adanya kecanggihan zaman ini.  Dalam masa satu jam lebih sudah siap passportnya.  Paling suka sekali bila sampai pat membayar.  Kata juruwang itu, "MR150.00 sahaja, Puan..."

"ehhh saya mohon untuk tempoh lima tahun, Cik...."

"ya, betul Puan.  Puan dapat harga istimewa sebagai Warga Emas!  Lepas ini Puan tunggu sejam hingga number Puan dipanggil untuk terima passport".

"Terima kasih, Cik...."  sambil tersenyum lebar sampai ke telinga.

Bagus juga jadi warga emas ni ya...., boleh mendapat beberapa keistimewaan yang disediakan.  Tempat duduk untuk menunggu juga berbaris-baris banyaknya tersedia.  Setelah beberapa minit Mak Long duduk menunggu, tiba-tiba masuk seorang Mak Nyah bangsa India melalui pintu masuk.  Berpakaian gaun pendek... pendek sependeknya warna merah garang.  Kalau dia membongkok ah... malunya!  Tinggi dan besar orangnya.  Rambut bertocang satu diletak di bahunya, sambil berjalan dengan lengang lenggoknya... Gaya mengiorkan!  Sebelah tangan memegang talipon bimbit di telingga dan lalu di hadapan kami sedang duduk menunggu.  Semua mata terpaku padanya tidak berkelip hingga dia hilang dari pandangan.  Tua, muda, kak aji, pak aji pun sama!   Beberapa minit kemudian Mak Nyah tersebut lalu semula di hadapan kami.  Haha... sekali lagi dia menguji keimanan kami, semua biji mata melekat padanya.  Beberapa orang anak muda di situ berpandangan antara mereka dengan senyum bermakna.... nakal hati orang muda!  Kelakar!  Wadooo haii...godaan dan cabaran di bulan Ramadhan.  Eh! Eh! Eh Mak Long!  Sedar diri tu........


 
 










No comments:

Post a Comment