Pages

Monday, July 8, 2013

Nota Menyambut Ramadan 2013

Assalamualaikum,

Bulan dan waktu yang ditunggu sudah pun tiba.  Bulan Ramadan yang mulia kembali menemui buat umat Allah yang berugama Islam seluruh dunia.  Esok bersamaan dengan 9hb Julai, 2013 seluruh umat Islam yang di perantauan Amerika Syarikat akan memulakan menyambut ibadah mulia berpuasa selama sebulan.  Semuga tahun ini setiap ibadah yang disempurnakan dengan keikhlasan setulus hati akan diterima dan mendapat ganjaran yang berlipat ganda dari Allah SWT.  Juga semuga diberi kekuatan iman dan kesejahteraan dalam hidup dunia dan akhirat.

Perlu juga berhati-hati dan beringat iaitu Ramadan tahun ini dalam musim panas.  Waktu berpuasa lebih panjang sekurang-kurangnya 15 jam malah ada sesetengah negeri di Amerika akan mengalami selama 18 jam berpuasa setiap hari.  Tidak dinafikan juga akan ada beberapa masaalah kesihatan dan sebagainya.  Berdoalah, bertawakal semuga kesihatan kita sentiasa sihat, bertenaga dan dapat menyempurnakan ibadah mulia ini sebaiknya.  Amin....



SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK 



"ISNA Announces Ramadan Dates

The Islamic Society of North America (ISNA) is pleased to announce that the holy fasting month of Ramadan will start in North America on Tuesday, July 9, 2013.  ISNA’s Majlis Ash-Shura has resolved to follow the position of the Fiqh Council of North America, which is to use the methodology of calculations for determining the Islamic lunar months for North America.   

On the basis of this method, the dates of Ramadan and Eid Al-Fitr for the year 1434 AH are established as follows:
  • 1st of Ramadan will be on Tuesday, July 9, 2013
  • 1st of Shawwal will be on Thursday, August 8, 2013

For further details, please click here or go to http://www.fiqhcouncil.org/.  May you, your family and community have a blessed Ramadan (Zakat ul Fitr is $8 per person)."


2 comments:

  1. I wonder which mosque is shown above. Tjhe night scene is a beauty. Its grounds seem to be covered with snow.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I cannot recall the name of the mosque. I took the picture after Isyak. It is in Al Jubail, Saudi Arabia where we lived back in 2009. What fascinated me the most was the lightings and the yellowish sand around the mosque.

      Delete