Pages

Thursday, July 11, 2013

Nota Ke Pasar Arab

Assalamualaikum,

Di bulan puasa ini Mak Long teringat semasa kami tinggal di Saudi Arabia, seminggu sekali Pak Long bawa Mak Long pergi ke pasar membeli barang-barang dapur.  Biasanya kami pergi selepas Pak Long balik dari kerja atau apabila hari cuti minggunya yang hanya ada satu hari sahaja dalam seminggu.  Biasanya kami pergi ke pasar Tarmimi di Al Jubail.  

Macam-madam barang ada dijual di situ harganya juga berpatutan.  Bahan makanan dari daerah timur tengah yang paling banyak dipasarkan seperti minyak/buah zaitun, zafran (bunga kering), kurma dan macam-macam lagi.  Berbagai jenis daging dijual and cara mereka memotong daging untuk masakan cara barat  seperti "steak" juga bagus.  Pendeknya Mak Long tidak menghadapi sebarang masaalah mendapatkan semua bahan masakan.  Beberapa bahan makanan buatan dari Malaysia juga ada.  Itu yang buat hati tercuit rindukan tanah air tercinta.  Perbagai jenis minuman ringgan dan soda  juga banyak terdapat.  Yang menjadi kehairanan Mak Long pula, ialah mereka menjual minuman berperisa ala alkohol seperti beer dan wine tetapi tidak mengandungi alkohol.  Juga menjual daging yang dibuat seperti "bacon", tetapi menggunakan daging lembu atau ayam belanda yang dibentuk/dibuat menyerupai "bacon".  "Bacon" ialah daging khinzir yang dipotong nipis memanjang yang digemari orang kafir dalam permakanan harian mereka.  Soalnya mengapa mahu menyerupai makanan orang kafir walaupun dibuat dari daging halal.  Pendapat Mak Long perbuatan begitu seperti meniru perbuatan mereka.

Di pasar tidak ramai malah jarang sekali kelihatan wanita Arab berbelanja untuk barang dapur.  Kaum lelaki pula yang sibuk berbelanja itu dan ini.  Kalau ada pun kaum wanitanya ikut di belakang suami sahaja.  

Juruwang di tempat membayar juga diuruskan oleh kaum lelaki.  Pendeknya apa jua kerja, semua dibolot oleh kaum lelaki.  Yang Mak Long tidak berkenan sekali dengan sikap mereka yang kurang sopan malah kurang ajar pun ada.  Mereka tidak pandai berbaris menunggu giliran untuk membayar di kaunter bayaran.  Mereka berebut tidak pedulikan orang lain.  Pernah mengalami peristiwa ketika juruwang sedang sibuk mengira barang Mak Long beli, seorang lelaki Arab datang dari belakang menyuruh juruwang mengira barang-barangnya dahulu.  Dia tidak perduli walaupun juruwang memberitahunya tunggu sebentar.  Juruwang terpaksa berhenti mengira barang Mak Long dan terus melayannya dahulu.  Kurang sopan betul dia!  Pak Long ketika itu berada tidak jauh memerhatikan gelagat Pak Arab tidak sopan itu.  Pak Long tidak dapat berbuat sebarang tindakan kerana kami hanyalah orang asing di negeri mereka.  Sekiranya Pak Arab itu berlaku di Amerika sudah tentu dia akan ditegur keras disuruh beratur mengikut giliran!!    


Shawarma

Teh ice dengan manisan

Ada banyak pasar-pasar awam yang kecil dikendalikan oleh orang Arab sendiri di mana kami tinggal.  Berbagai jenis masakan Arab dan Timur Tengah di situ dan harganya sangat murah dan rasa enak-enak belaka.  Kegemaran kami ialah shawarma.  Shawarma biasanya menggunakan daging kambing diperap dengan rempah ratus kemudian dipanggang dengan api perlahan-lahan menggunakan pencucuk besar (skewer).  Cara memakannya, daging itu dihiris nipis diletak di atas roti pita ditambah dengan jerok, tomato dan lain-lain kemudian minum dengan teh ice dengan manisan. 



 








No comments:

Post a Comment