Pages

Saturday, March 2, 2013

Nota Mengimbas Masa Dulu-dulu (III)

Assalamualaikum,

Semangat Emak Mak Long

Mak Long bersyukur mempunyai seorang ibu yang pengasih dan bertanggung-jawab terhadap keluarganya.  Bagi Mak Long beliaulah seorang wanita yang gigih berusaha tidak mengenal penat dan lelah, sanggup mengorbankan tulang empat keratnya demi kepentingan anak-anak dan keluarga.  Emak tidak segan dan tidak risau mencemarkan jari-jarinya menjadi kasar seperti berus dawai.  Emak sanggup membuat apa juga jenis kerja untuk mendapat rezeki yang halal dan diredha Allah.  Menoreh getah, menebas semak-samun kebun getah, bercucuk tanam ubi kayu dan sayur, ambil upah mencucuk atap rumbia .... namakanlah, semua Emak sudah lakukan.  Kalau waktu makan, Emak tidak makan selagi anak-anak tidak bersama duduk makan di sekeliling dulang bersamanya.  Kiranya salah seorang dari kami berada di tempat lain pada waktu makan, Emak akan mengasingkan sedikit makanan itu untuknya.  Emak seorang yang buta huruf, tidak boleh membaca dan menulis.  Tetapi Allah memberinya kelebihan mempunyai hati yang tulus, ikhlas dan cekal menghadapi segala serta berkebolehan mengaji quran dan mengenal huruf-huruf jawi tetapi tidak boleh juga menulis jawi atau membaca.  Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsianya.  

Arwah Uteh Man, Arwah Mak Long Semah, Abang Yunos,
Emak, Mak Long (diriba Emak), Arwah Uda Timah dan Kak Milah

Selepas Emak balik dari rumah arwah Pak Uteh Man adik Emak, memberi tahu Mak Long iaitu Pak Uteh Man akan menguruskan borang kemasukan sekolah berasrama penuh untuk Mak Long.  Emak beritahu dan memujuk Wak apabila hatinya sudah sejuk semula.  Emak cakap pada Mak Long, "Emak nak kau belajar bersungguh-sungguh supaya dapat kerja dan rezeki lebih dari apa yang Mak dapat.  Emak tak sekolah..... tak ada peluang bersekolah!  Kalo Emak sekolah, mungkin hidup kita tak macam nih...kau belajarlah!... yuran sekolah kalau kena bayo ..insya Allah adalah rezekinya nanti.........."  Kata-kata Emak hingga sekarang tidak pernah lupa.  Bila Wak sudah sejuk hatinya Emak beritahu dan pujuk supaya bersetuju.  Alhamdulillah Wak menganggokkan kepalanya.   Setujulah tu... Alhamdulillah.

Emak bekerja lebih kuat lagi.  Waktu malam selepas habis mengajar budak-budak mengaji Quran, Emak menganyam tikar dari daun pandan kering untuk dijual.  Supaya tidak menggunakan minyak tanah banyak emak padamkan lampu pam dan hanya guna pelita.  Hampir tiap-tiap malam Emak menganyam tikar atau melurut daun pandan kering.  Tidak tahu entah bila masa dia masuk tidur.  Pagi-pagi sudah bangun buat sarapan dan pergi menoreh getah.  Balik dari menoreh tidak duduk lagi sudah bersedia memasak untuk makan tengahari dan petang pula.  Aduhai.... Emak besarnya pengorbanan mu.  Tidak terbalas jasa dan pengorbanan itu.  Ketika cuti sekolah Mak Long bantu Emak kemas rumah lama yang tidak seberapa itu dan tolong masak yang mudah-mudah.  Alhamdulillah kerana mengalami keperitan keadaan hidup begitu memberi kesedaran pada Mak Long agar membantu Emak seberapa yang boleh.  Dalam usia yang muda Mak Long sudah pandai memasak, berkemas rumah dan menjaga adik-adik yang masih kecil.


Arwah Wak Dan Emak

Kira-kira beberapa minggu selepas arwah Pak Teh Man menghantar borang untuk memasuki Sekolah Tun Fatimah kami terima jawapan.  Mak Long dikehendaki melapur diri pada pertengahan penggal pertama dalam tahun 1963.  Sementara itu Mak Long berlajar dalam tingkatan satu di Sekolah Menengah Sultan Abu Bakar, Muar.  Jadual waktu sekolah sebelah petang jadi pagi-pagi sebelum pergi sekolah Mak Long masak nasi dahulu supaya Emak tidak penat sangat.  Kalau ada apa-apa bahan untuk lauk Mak Long masaklah.  Bas sekolah lalu di depan rumah pukul sebelas pagi jadi kenalah Mak Long bersiap-siap awal supaya tidak tertinggal bas.

Beberapa persediaan diadakan seperti beberapa jenis pakaian, baju tidur, kasut sekolah, stokin (semua ini serba tiga pasang), selipar jepun dan alat peribadi.  Mak Long faham ketika itu perit juga Wak dan Emak hendak menyediakan semua itu.  Mak Long sendiri kata pada Emak semua itu tidak penting, sikit-sikit cukuplah nanti Mak Long boleh basuh pakaian bila perlu.  Tahukah kalian, sebelum itu Mak Long tidak pernah memiliki baju tidur khas untuk tidur?  Bagi kami pakaian harian sama gunanya untuk pakaian tidur!  Janji bersih.  Wak belikan dua pasang baju tidur warna kuning air dan biru lembut dari kedai China di Bukit Pasir ....cantik sangat.  Baju kemeja tidur warna kuning air itu ada renda putih di keliling lihir dan berbutang warna putih seperti bentuk mutiara.  Yang biru ada sulam bunga biru di bahagian depannya.  Pandai Wak pilih baju Mak Long ....  Wak juga belikan satu beg sederhana besar untuk masukkan pakaian.  Emak pula sibuk buatkan baju dalam dan seluar katok (seluar dalam) Mak Long dari kain perca lebihan... jahit sendiri sahaja tidak beli di kedai.  Seminggu sebelum kami bertolak ke Sekolah Tun Fatimah, Wak sudah pesang taxi Uda Man hantar kami ke sana.  Nanti Mak Long cerita di Sekolah Tun Fatimah, Melaka.


Emak
Budi dan jasamu sentiasa dikenang
Ya Allah, lindungilah dan sihatkanlah kesihatan Emak









Nota:  Berusahalah mencari ilmu penuhi dada bekalan dunia dan akhirat
  



No comments:

Post a Comment