Pages

Saturday, March 16, 2013

Nota Bumi Negara Arab - Al Jubail (II)

Assalamualaikum,


Al Jubail, Saudi Arabia

Peta Saudi Arabia

Jubail dalam bahasa Arabic dipanggil  "الجبيل" Al Jubayl.  Bandar ini letaknya di sebelah timur Telok Persia, Saudi Arabia.  Ia merupakan sebuah bandaraya perindusterian terbesar di kawasan Negara Telok di Timur Tengah dan juga masa kini dinobatkan Jubail sebagai sebuah kawasan bandar terbesar mengedalikan dalam bidang projek "civil engineering" di dunia.  

Menurut cerita dari sahabat kami (orang Arab) Jubail mempunyai sejarah lama di mana suatu kaum dipanggil "Dilmun" telah pun ujut di situ lebih dari 7,000 tahun dahulu.  Al Jubail merangkumi dua bahagian iaitu Bandar Tua Al Jubail merupakan sebuah perkampungan nelayan dan kawasan perindusterian.  Dalam tahun 1933, pihak kerajaan Saudi Arabia telah menghantar sekumpulan ahli geologi untuk menyelidik dan mengenal pasti kawasan untuk projek pengerudi pengeluaran hasil minyak.  Penduduk Bandar Tua Al Jubail ketika itu mengusahakan hasil penangkapan dari laut sebagai sumba pendapatan utama hinggalah ke tahun 1975.  

Dalam tahun 1975 kerajaan Saudi mengistiharkan Jubail sebagai tapak kawasan bandar perindusterian dan semenjak itu juga Jubail terus melangkah berkembang dalam kemajuannya.  Ia telah dinamakan sebagai "Sina Tyah" atau "Jubail Industrial City".  Bilangan penduduk di sini semakin bertambah.  Begitu juga pelabur-pelabur dari negara asing datang merebut peluang melabur dalam pelbagai perindusterian.  Besar bilangan pekerja asing datang setiap tahun memenuhi seruan kerajaan Saudi Arabia atas keperluannya perkerja-pekerja mahir serta kepakaran dalam banyak bidang dan pekerja boroh.

Jubail mempunyai dua buah pelabuhan iaitu Jubail Commercial Seaport dan King Fahd Industrial Seaport.



Satu Dari Mesjid Di Jubail

Banyak terdapat mesjid dan surau di Jubail.  Setiap compound kediaman diadakan sebuah mesjid bagi memudahkan umat bersolat.



Logi Air (2009 masih dalam pembinaan), Al Jubail

Semasa kami tinggal di Jubail dalam tahun 2009, bangunan menara logi air ini hampir siap.  Tentunya sekarang sudah siap dan mula dinikmati penduduk Jubail sepenuhnya.


Al Jubail

Pihak kerajaan Saudi Arabia juga memperluaskan projek menanam lebih banyak jenis pokok dan tumbuhaan sebagai memperindahkan Jubail dan memberi perlindungan tempat berteduh.

Pantai Telok Persia

Banyak tempat-tempat bersantai seperti pantai di tebing Telok Parsi ini sebagai tempat beristihat bagi penduduk-penduduk Jubail.  Kaum wanita tidak dibenarkan berenang atau masuk kedalam air.  Dikatakan telah berlaku di mana seorang wanita bangsa asing telah berenang dan bermain di dalam air itu.  Tidak dinyatakan samaada berpakaian mandi atau tidak.  Pihak pegawai agama telah menahannya dan sejak dari hari itu wanita tidak dibenarkan memasuki bermain dalam air. 


Fanateer Cornich, Jubail
(Kiri: Panntai Kanan: Mesjid Fanateer)

Di Fanateer Corniche, Jubail iaitu satu kawasan perumahan baharu elit di tepi tebing Telok Persia yang menempatkan berbilang bangsa-bangsa asing, kebanyakan bukan beragama Islam tinggal di sini.  Lelaki dan perempuan dibenarkan berenang di sini.  Wanita juga bebas dari undang-undang mengenakan abaya atau tudung (hanya dalam kawasan ini sahaja).



 Jubail

Tempat rehat untuk umum dibahagikan  kepada zone - bujang dan keluarga. Begitu juga di tempat makan di restoran.  Bahagian keluarga diberi keutamaan khas iaitu tempat makan disekat dan bertutup dengan langsir atau pintu terlindung dari pengelihatan umum.  Biasanya bila sesuatu keluarga atau pasangan suami isteri sedang makan, pihak wanita akan membuka hijab penutup muka untuk menikmati juadah mereka.  Tempat makan orang bujang pula terbuka tanpa sekatan hanya untuk lelaki sahaja. Banyak restoran menyediakan makanan segera barat seperti McDonald, KFC, Subway, Burger King dan lain-lain lagi.  Makanan dari Asia juga banyak terdapat di sini.



Pokok Tamar/kurma

Di mana sahaja dalam daerah Jubail dihiasi dengan pokok tamar atau kurma.  Buahnya berharga murah dan enak dimakan.  




Buah Tamar 

Dapur Membakar Roti


Berbagai jenis manakan Arab disediakan di restoran.  Banyak juga restoran-restoran ini diusahakan oleh bangsa asing selain dari orang Arab sendiri.  



Pondok Minuman

Terdapat beberapa pondok kecil seperti dalam gambar di atas menyediakan beberapa jenis minuman sejuk dan panas.  Minuman yang digemari mereka adalah kopi Arab dan teh hitam yang pekat dan keras rasanya.  Teh sejuk di sebuah restoran China yang disediakan dalam gelas berbentuk kasut di bawah ini menarik perhatian Mak Long.









4 comments:

  1. Reading what you wrote about the Arabs only comfirms my perception of this group of human beings of whom I have little respect. I wrote a long comment but decided to delete it. I would have allowed it in an email to you but not as an open comment.

    salaam to you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Chik, apabila mengenali serta mengalami cara kehidupan adat dan resam sesuatu kaum seperti bangsa Arab itu menguatkan lagi sangkaan keganasan mereka sejak zaman jahiliah hinggalah sekarang. Segulungan mereka berlindung di bawah nama agama sahaja.

      Oh yes, this my e-mail address and please feel free to write: misacamyshah@gmail.com

      Delete
  2. Salam mak lang nak tahu mak lang duduk jubail ikot suami keja sana ka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Yer Mak Long ikut suami bertugas di sana.

      Delete