Pages

Saturday, March 2, 2013

Nota Apakah Masaalahnya?

Assalamualaikum,

Hari ini Mak Long ke bandar New Braunfel, jalan-jalan dan tengok-tengok.  Kehendak hati hendak buat kerja di luar rumah bersihkan batas bunga tetapi cuaca sejuk lagi, terasa beku tanngan dan jari.  Bab berjalan memang Mak Long suka.  Dulu-dulu Emak selalu cakap Mak Long suka "menjengkit"!  Menjengkit itu ialah lorat perkataan orang kampung Mak Long.  Maknanya orang yang suka keluar berjalan-jalan ambil angin.  Kalau sudah keluar, memang tidak sah kalau tidak membeli, sekurang-kurangnya satu.  Yapp..Mak Long beli baju baru ganti yang sudah lusuh, lagi pun kini kedai pakaian sedang menjual baju sesuai, banyak baju berlengan panjang.  Bila sudah masuk musim panas nanti, pakaian yang dijual semua berlengan pendek, seluar pendek tidak sesuai pulak.  Hampir dua jam Mak Long di bangunan kedai JC Penny.

Perjalanan balik ke rumah Mak Long singgah di pasar hendak cari kulit jagong kering.  Mak Long teringat hendak makan lepat pisang.  Daun pisang jangan ceritalah..... mana hendak cari buat bungkus lepat.  Duduk jauh merantau dari kampung halaman terpaksalah cari ganti dan ubah suai  mana yang tidak ada.  

Apabila selesai, Mak Long sedia beratur untuk membayar.  Di hadapan Mak Long, seorang nenek tua sedang menunggu juru-jual mengira barang beliannya.  Mungkin nenek ini kurang jelas pengelihatannya kerana matanya hampir mencecah kaca yang menunjukkan harga perbelanjaannya. Di dalam kereta sorongnya (trolley) dua orang budak lelaki antara umur dua dan empat tahun sedang terkinja-kinja dan bertempek tidak keruan.  Tidak tahu suka ke.. sengaja buat bising ker..apalah masaalah mereka.  Juru-jual menampakan perasaan tidak selesa terhadap kanak-kanak itu.  Sambil ia mengangkat barang-barang nenek ia menegur budak-budak itu supaya duduk agar mudah ia hendak meletakkan bag barang-barang ke dalam kereta sorong.  Nenek itu pun berkata kepada cucu-cucunya "Do as she says boy!!"  Amboiiii .... degilnya budak yang lebih besar itu sambil katanya..."YOU DON'T TELL ME WHAT TO DO!!!!"  Aduhhhai...  baharu sebesar jagong sudah pandai memekik kepada orang tua darinya..  Kalau anak Mak Long sudah lama kena cili mulutnya kerana sikap kurang ajar terhadap orang tua.  Mak Long tahu juru-jual itu cuba menahan kesabarannya juga.  Mukanya sudah naik merah padam... Hmmm.....  Di tempat kereta Mak Long boleh dengar lagi suara budak lelaki itu berkata dengan bongkaknya "YOU DON'T TELL ME WHAT TO DO.......YOU HEAR ME!"

Siapakah yang silap dan bermasaalah di sini!?  Budak itu atau orang tuanya?  Melalui permerhatian Mak Long sendiri, kebanyakan ibu bapa di sini kurang atau tidak mengambil berat langsong untuk menegor atau membena akhlak dan budi pekerti yang baik kepada anak-anak hingga anak-anak itu sanggup berlaku biadap dan bersikap kurang ajar terhadap ibu bapa mereka sendiri.  Tambah buruk lagi jika ibu bapa itu pun serupa berperangai seperti manusia di zaman jahiliah.  Nama sahaja negara maju dan moden tetapi sayang sekali rakyat jelata kebanyakan jahil kerana terlalu moden.  Itulah agaknya yang dinamakan salah didik!  Astrafillullahal 'azimmm .....  



Melentur Buluh Biarlah Mula Dari Rebung

Didiklah anak-anak kita dengan ajaran agama serta akhlak yang baik dengan berbudi bahasa yang tinggi.  Hendak menjadi ibu bapa juga kita perlukan penuhkan dada dengan ilmu untuk mengurus rumah tangga dan keluarga berjaya, bahagia dan hamoni.  Kayakan diri kita dengan ilmu pengetahuan jangan  jadi miskin dengan akhlak buruk.  Semuga kita beroleh ketenangan, kebahagian dan kehamornian hidup dunia dan akhirat yang diredhai Allah SWT.

Tangan Yang Menghayun Buaian Bisa Mengoncang Dunia






NOTA;  Tunjukan diri kita sebagai tauladan yang baik dan mulia kepada zuriat kita.


No comments:

Post a Comment