Pages

Saturday, February 9, 2013

Nota Lesong Kayu

Assalamualaikum,

Sudah beberapa hari ini Mak Long teringatkan kampung sahaja.  Hati rindu tidak terhingga kepada keluarga dan sanak saudara serta sahabat sekelian.  Tetapi masih belum ada masa dan peluang untuk pulang ke kampung.  Lambatnya Pak Long balik!  Hari ini sepanjang hari hujan, angin kencang dan disambut dengan kabus tebal.  Sejuk pula mengulit kulit walau suhu dalam rumah sudah Mak Long tinggikan hingga 76 darjah F.  Mungkin orang kurus macam Mak Long tidak tahan sejuk agaknya?  Banyak pekara yang perlu diberi perhatian dalam rumah tetapi hari ini malas sungguh .... berangan sahaja.  

Mak Long terkenang kesah lama, zaman kanak-kanak dahulu.  Arwah Tok Kiah pangkat atok saudara Mak Long, rumahnya berdekatan dengan rumah kami, hanya beberapa ela sahaja jaraknya.  Mak Long suka bertandang ke rumahnya bermain dengan arwah Mak Puteh.... main congkak atau main buah biji saga.  Bukan pandai pun bermain selalu kalah dengan arwah.  Mata pencarian arwah Tok Kiah dan suami  hanyalah dengan mencucuk atap rumbia yang dijual kepada orang China di Bukit Pasir dan di Bandar Muar; kalau musim buah-buahan mereka murah rezeki dengan jualan durian, manggis dan duku.   Ketika itu banyak kedai dan rumah penduduk kampung juga penduduk bandar beratapkan atap daun rumbia.  Rumah kami pun beratapkan daun rumbia yang Emak cucuk daun sendiri.  Bila atap itu sudah lama tidak berganti, Mak Long boleh nampak langit dan waktu malam boleh nampak cahaya bulan mengambang dari celah-celah daun atap yang sudah kering dan jarang itu.  Kalau hari hujan Emak suruh ambil besen atau baldi tadah air tempat bucur.  Hai... hidup orang kampung, begitulah.......

Tiap-tiap kali hendak menyambut raya di bulan Syawal, emak dan arwah Tok Kiah sibuk membuat persediaan mebuat kuik untuk hari raya.  Mereka mesti menjemur tepong dan gula dalam beberapa nyiru di tempat panas bawah cahaya matahari.  Bukannya boleh ditinggalkan barang jemuran bergitu sahaja.  Arwah Tok Kiah membela banyak ayam kampung begitu juga dengan Wak dan Emak.  Itik nila pun ada juga, tetapi tidak banyak.  Ayam-ayam itu jahat, kais dan melingkupkan nyiru.  Bertaburlah tepung melambak atas tanah.  Bising Emak marah!  Jadi Mak Longlah kena jaga ayam-ayam itu.  Geram dengan ayam-ayam itu sungguh degil... orang cakap jangan dekat hai lagilah...... itulah dia buat.  Puas dikejar dan baling dengan kayu.  Ada juga yang mengena sampai dengkat kaki ayam-ayam itu kena balon.  Baru puas hati...   Muga-muga Allah ampunkan dosa Mak Long berlaku zalim pada ayam.

Bila masa hendak kacau dodol atau kuih menderam, Emak dan arwah Tok Kiah pun mula lah menumbuk beras pulut yang sudah direndam semalaman dengan mengunakan lesung kayu.  Ada dua batang antan panjang untuk menumbuk.  Emak angkat tinggi antannya, Tok Kiah pula turunkan antannya ke dalam lesung.  Kemudian bila arwahTok Kiah angkat antannya, Emak pula turunkan antannya ke dalam lesung.  Begitulah halnya turun naik mereka menumbuk beras pulut bersama-sama tanpa jemu.  Bila beras pulut itu hancur, ia akan diayak kedalam besen besar.  Beras yang masih kasar akan ditumbuk beberapa kali dan diayak hinggalah habis semuanya.  Ayak pun sudah uzur, ada lubang-lubang kecil.  Waktu inilah ayam suka berkerumun di sekeliling kawasan orang sedang kerja.  Kerja kejar ayam tugas Mak Long dengan kayu panjang  menghalau ayam.  Tapi ialah kadang-kadang kalau malang hendak berlaku tidak siapa dapat menghalang.  Sedang Mak Long mengejar anak-anak ayam itu, entah macam mana seekor darinya lari termasuk dalam lesong!  Aduh, aduh habis penyek anak ayam ditumbuk antan yang sedang rancak!   Berlecek bunyi mengilukan.  Mak Long tercegat  dan bengang kepala melihat kejadian itu.  Kena marah lagi........hai!  Nasiblah ...... tetapi bila dikenangkan kembali peristiwa itu geli hati, lucu pun ada, pilu pun ada.  Pilu kerana memikirkan betapa usaha gigih dengan tidak mengenal penat dan lelah kedua wanita bergelar ibu ini rela hati sentiasa berkurban untuk keperluan dan kebahagian keluarga masing-masing.  Betapa susahnya kehidupan ketika itu.  Walaupun hidup susah dan miskin kami bahagia....Alhamdulillah bersyukur kehadrat Allah SWT.  

Ya Allah, ya Rabbi limpah kurniakan kami dengan rezeki yang lebih melimpah ruah lagi halal.... Aminn.


Ayam Kampung


Itik Nila






Nota:     

Hormati dan kasihani kedua ibu bapa yang telah berkurban membesar dan mendidik kita semasa kita kecil dalam pemeliharaan mereka.  Balaslah budi mereka selagi mereka masih hidup.





No comments:

Post a Comment